Max Bazerman en Harvard Business School studenten bezoeken Erasmus School of Economics

Max Bazerman en Harvard Business School studenten bezoeken

Op uitnodiging van universitair docent dr. Alexandra van Geen van Erasmus School of Economics bezocht de vooraanstaande Amerikaanse professor Max Bazerman van Harvard Business School op vrijdag 23 januari 2015 de Erasmus Universiteit Rotterdam. Met in zijn kielzog 40 studenten van de vermaarde universiteit uit Boston, werd er gedurende het bezoek aan Nederland in samenwerking met studenten van Erasmus School of Economics gewerkt aan projecten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De Amerikaans-Nederlandse ‘behavioural insight teams’ bogen zich over de vraag hoe het gedrag van consumenten en burgers ten goede kan worden beïnvloed. Hoe voorkom je dat burgers vuil op straat gooien? Hoe verleid je forensen om te carpoolen? Of: hoe zorg je ervoor dat mensen het licht uitdoen om energie te besparen? Bij al deze projecten was specifiek de vraag: hoe geef je mensen een duwtje (in het Engels: ‘nudge’) in de richting van goed gedrag, zonder gebruik te hoeven maken van zware en strenge regelgeving.

Het bezoek van Max Bazerman bleef ook bij Het Financieele Dagblad (FD) niet onopgemerkt. Volgens het FD is de term ‘nudge’ in zwang geraakt na het verschijnen van Nudge. Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness, van econoom Richard Thaler en rechtswetenschapper Cass Sunstein. In het boek, dat is geïnspireerd op inzichten uit de psychologie en de gedragseconomie, wordt een lans gebroken voor ‘engineering of choice’, oftewel: het bewust beïnvloeden van keuzes.

Recent onderzoek waarbij Bazerman is betrokken laat bijvoorbeeld zien dat mensen eerlijker officiële formulieren invullen wanneer zij bovenaan — en niet onderaan, zoals gebruikelijk — moeten verklaren dat alles naar waarheid is genoteerd.

Het bezoek van de Amerikanen aan Erasmus School of Economics werd afgesloten met een lunch in het Erasmus Paviljoen op campus Woudestein. Een van de sprekers tijdens deze lunch was hoogleraar Jan Peter Balkenende. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk maakte hij de aanwezigen deelgenoot van hoe hij als minister-president inzichten uit de psychologie gebruikte bij het maken of uitvoeren van beleid. Naast Balkenende kwamen ook Marc Schmitz (senior vice president Rabobank) en prof.dr. Robert Dur aan het woord. Schmitz besprak de ethiek in finance en Robert Dur behandelde de toepassingen van behavioral insights in Rotterdam.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, communication officer Erasmus School of Economics, rdegroot@ese.eur.nl,  mobiel: 06 53 641 846