Medailles en WK’s worden in de toekomst steeds vaker gewonnen door migranten

Dit stelt bijzonder hoogleraar prof. dr. Gijsbert Oonk in zijn oratie ‘ Voor wie juichen we eigenlijk? Sport, migratie en nationale identiteit in wereldhistorisch perspectief’. Hij aanvaardt hiermee op vrijdag 18 oktober de bijzondere leerstoel getiteld: 'Europe in a Globalizing World. Migration, Citizenship and Identity' aan Erasmus Universiteit Rotterdam.

Nederlandse sporters met Marokkaanse wortels wordt verweten dat zij niet loyaal zouden zijn aan Nederland als zij kiezen om voor hun land van herkomst uit te komen. Kun je tegelijkertijd Marokkaan zijn en Nederlander? Of ben je dan in Nederland niet Nederlands genoeg en in Marokko niet Marokkaans genoeg?

Al sinds de organisatie van het eerste WK Voetbal in 1930 en de eerste moderne Olympische Spelen in 1896, vertegenwoordigen atleten en voetbalspelers een land waarin zij of hun ouders niet zijn geboren. Oonk signaleert dat in het huidige tijdgewricht - althans in Europa - de discussie over migratie en Islam een belangrijke rol speelt hierin. Maar dat is niet altijd zo geweest.

Oonk gaat in zijn oratie op vrijdag 18 oktober ook in op de geschiedenis van de discussie, die voor de Tweede Wereldoorlog werd gedomineerd door nationalistische ideologieën van Mussolini en Hitler. Na de oorlog werden veel staten in Afrika en Azië onafhankelijk en kregen ze een eigen nationale sportteams. Tegelijkertijd gingen de voormalig koloniserende staten op zoek naar een nieuwe identiteit zonder de koloniën. De zichtbaarheid van migratie en migrant-atleten in nationale voetbalelftallen en op de Olympische Spelen werd hierdoor juist versterkt.

Over Gijsbert Oonk

Oonk (1966) bekleedt sinds 1 september 2018 de bijzondere leerstoel Europe in Globalizing World: Migration, Citizenship and Identity vanwege het Erasmus Trustfonds. Oonk is directeur van het Sport and Nation onderzoeksprogramma aan Erasmus Universiteit Rotterdam. Dit interdisciplinaire onderzoeksprogramma richt zich op getalenteerde atleten met een migrantenachtergrond binnen de voetbal en de Olympische Spelen in de context van veranderend burgerschap, ‘complexe nationaliteit problemen’ en elite migratie. Daarnaast is Oonk is ook een van de academische adviseurs van de European Association of History Educators (EUROCLIO). Oonk is sinds 1998 verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Gijbert Oonk in de media

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl.

Meer nieuws ontvangen? Schrijf je in voor de Erasmus Nieuwsbrief.