Medicinale muziek, Pim Fortuyn en de Gig Economy in Studio Erasmus

Medicinale muziek, Pim Fortuyn en de Gig Economy in Studio

Met de koptelefoon op onder het mes. Wat is de aantrekkingskracht van charismatische leiders, van Fortuyn tot Trump? En zijn we op weg naar Amerikaanse toestanden als gaat om de flexibilisering van de arbeidsmarkt? Dat komt langs in Studio Erasmus, de talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit, op maandag 20 februari. ​

De Erasmus Universiteit Rotterdam over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op maandag 20 februari 2017 in de Rotterdamse Schouwburg, staan o.a. op het programma:

• Met de koptelefoon op onder het mes – Hans Jeekel vond het bewijs: muziek tijdens de operatie leidt tot minder angst en pijn. Krijgt elke operatiekamer nu een geluidsinstallatie? En werkt Rammstein net zo goed als Mozart?
  • Overleven in de gig economy – Socioloog Fabian Dekker over de uberisering van de arbeidsmarkt en toenemende ongelijkheid in een tijd waarin bijna niemand meer een vaste baan krijgt (en wat dit betekent voor de verkiezingen op 15 maart).
  • Op zoek naar de leider – Historicus Clemens van Herwaarden schreef een veelgeprezen boek over het charisma van Pim Fortuyn en analyseert de opkomst van populisten overal ter wereld.
  • Wordt Rotterdam het nieuwe Calais? – Minicollege door criminoloog Richard Staring (in samenwerking met Vers Beton).

Verder livemuziek door Afro/Latin-kwintet Apacáy. En voormalig EUR-student Lennart de Bruin over het bedrijf waarmee hij de traditionele en ondoorzichtige containermarkt wil openbreken.

Over Studio Erasmus
Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit, in samenwerking met de Rotterdamse Schouwburg. Presentatie: Geert Maarse.

Meer informatie en inschrijven bij SG Erasmus