Meer dan 4000 scholieren krijgen les via het Wetenschapsknooppunt

PHOTO: Jouk Oosterhof
Jouk Oosterhof

Al vanaf de basisschool colleges volgen? Tilly Schildt (65) en Rowan Huijgen (29) werken samen met student-docenten zoals Justin Poels (22) om wetenschap naar het klaslokaal te brengen. "Een gastjuf of -meester die zelf nog op school zit, dat is de succesfactor."

Het is een groot succes: jaarlijks volgen al meer dan 4000 scholieren uit heel Zuid-Holland een leerprogramma via het Wetenschapsknooppunt aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Leerlingen zijn vaak flink onder de indruk als ze voor de eerste keer de universiteit bezoeken. "Wow, het lijkt hier wel een bioscoop," riep één van hen toen hij een collegezaal zag. Wetenschapsknooppunt haalt scholieren naar de universiteit en stuurt universitaire studenten naar scholen toe. Er zijn verschillende programma’s beschikbaar voor leerlingen tussen de 9 en 18 jaar; van eenmalige colleges tot lessenreeksen op maat.

Dit is een interview uit ea. magazine. Klik hier voor het volledige verhaal.