Meer steun voor lokale ondernemers door coronacrisis

Vrouw met mondkapje op markt

Sinds de uitbraak van de coronapandemie kiest de consument vaker voor lokale ondernemers. ‘Door corona beseffen we dat winkelen en uiteten gaan wellicht meer in de eigen omgeving kunnen’, zegt Frank van Oort, hoogleraar stedelijke en regionale economie aan Erasmus School of Economics, in een artikel van Trouw.

Ruim de helft van de Nederlanders kocht het afgelopen jaar meer bij lokale ondernemers, blijkt uit onderzoek van Direct Research in opdracht van RegioBank. Een meerderheid van de Nederlanders gaf aan dat corona ervoor zorgt dat ze lokale ondernemers meer zijn gaan waarderen. Vooral jonge mensen zeggen het noodzakelijk te vinden om lokale bedrijven te ondersteunen.

Frank van Oort, Professor of regional and urban economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

‘Winkelen is een sociaal tijdverdrijf, in combinatie met leisure en restaurants’, zegt van Oort. Dat komt weer terug, denkt hij. ‘Met een koopkrachtige bevolking, hoogwaardige voorzieningen als restaurants en theaters, zijn vooral binnensteden een trekker van de lokale economie. Voor het organiseren van een concert van Beyonce is een schaal groter dan buurten nodig. Maar winkelen en uit eten gaan kunnen wellicht meer in de eigen omgeving – dat beseffen we nu met corona.’ Plekken met hoogwaardige lokale voorzieningen zijn vaak wel duurder, veronderstelt hij. ‘We moeten oppassen dat de armere bevolking dan niet ergens anders heen wordt gedwongen.’

Het volledige artikel van Trouw van 24 november 2020, kunt u hierboven downloaden.