In Memoriam dr. Karin Willemse

Met groot verdriet en verslagenheid melden wij dat onze zeer gewaardeerde collega dr. Karin Willemse op zaterdag 18 maart 2023 is overleden. Zij was sinds 1998 verbonden aan de Afdeling Geschiedenis van de Erasmus School of History, Culture and Communication.

Karin promoveerde in 2001 cum laude als antropologe aan de Universiteit Leiden. Haar proefschrift, ‘One foot in heaven. Narratives on gender and Islam in Darfur, West-Sudan,’ werd in 2007 gepubliceerd bij Brill Publishers. In Rotterdam was Karin in eerste instantie actief als docent Niet-Westerse Geschiedenis, laterGlobal History. Al snel werd het unieke karakter van haar methodische aanpak in binnen- en buitenland erkend. Ze verzorgde colleges voor de Graduate School van de Erasmus Universiteit en de Universiteit Leiden, en gaf masterclasses op allerlei plaatsen, waaronder in Sudan.

Karin had een brede interesse, maar was in de eerste plaats een gedreven antropologe met een groot hart voor Afrika. Vrouwen en de islam hadden daarbij haar speciale belangstelling en meer recentelijk ook kwesties rondom migratie en erfgoed. Ze werkte mee aan verschillende interdisciplinaire onderzoeksprojecten in Sudan en Zuid-Afrika, onder meer gefinancierd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken en NWO. Karin is jarenlang voorzitter geweest van de Netherlands Association for Gender and Feminist Anthropology.

Naast haar onderzoek was Karin zeer actief binnen de faculteit, zo was zij enkele jaren voorzitter van de opleidingscommissie. Karin wist met haar passie en gedrevenheid voor het vak en het onderwijs zowel collega’s als studenten te inspireren.

Wij kennen Karin als een zeer betrokken en fijne collega. Ze was voor velen van ons een ‘menselijk gezicht’ in een soms verhardende en steeds meer bureaucratiserende academische wereld. Ze was empathisch, goedlachs, gedreven en energiek.

Karin zal door ons allemaal enorm worden gemist.

Namens alle collega’s van de Erasmus School of History, Culture and Communication