In memoriam | Prof. Jutta Limbach

Prof. dr. Jutta Limbach is op 82 jarige leeftijd overleden in Berlijn. Prof. Limbach ontving, op voordracht van Erasmus School of Law, in 2002 een eredoctoraat van de Erasmus Universiteit wegens haar wetenschappelijke en maatschappelijke verdiensten.

Het eredoctoraat onderstreept haar brede academische belangstelling, gekoppeld aan een indrukwekkende maatschappelijke carrière. De academische deskundigheden van Jutta Limbach betroffen onder andere het staatsrecht, mensenrechten, vrouwenrechten, internationaal en Europees recht en rechtssociologie. Erepromotor was prof. dr. J.W. de Zwaan, toenmalig hoogleraar Recht van de Europese Unie en voormalig decaan van de faculteit.

Jutta Limbach was hoogleraar aan de Freie Universität in Berlijn. Hiernaast was prof. dr. Limbach Bondsminister van Justitie gedurende de periode 1989-1994 (een voor de Bondsrepubliek Duitsland cruciale periode), en vervolgens was zij tot 2002 de eerste vrouwelijke president van het Bundesverfassungsgericht (het Duitse Constitutionele Hof) in Karlsruhe.

Het bestuur van Erasmus School of Law wenst de nabestaanden van prof. dr. Limbach veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Prof. mr. dr. W.S.R. Stoter, decaan
Prof. dr. F. Amtenbrink, vicedecaan