Men’s Health besteedt aandacht aan het onderzoek van Iris Versluis

Men’s Health besteedt aandacht aan het onderzoek van Iris

Het onderzoek van Iris Versluis, PhD student aan Erasmus School of Economics, dat zich richt op de invloed van externe factoren op eetgedrag trekt internationaal veel aandacht. Zo besteedt het Amerikaanse magazine Men’s Health aandacht aan haar onderzoek. Met een oplage van circa 2 miljoen is Men’s Health in de Verenigde Staten het best verkopende mannenblad en de website MensHealth.com heeft maandelijks 38 miljoen pageviews.

Volgens Iris Versluis zijn de maxi- en XXL verpakkingen de veroorzakers van overgewicht. Porties en verpakkingsgroottes zijn de laatste jaren flink toegenomen. Hoewel deze toename zonder twijfel het sterkst is in de Verenigde Staten, zag Iris ook in Nederland een trend richting grotere porties en verpakkingen. Een mogelijke oplossing is het plaatsen van een sticker met daarop de aanbevolen portie op de verpakking. Mensen hebben veelal geen idee wat een fatsoenlijke portie is van bijvoorbeeld M&M’s of chips. Het gevolg is dat des te groter de verpakking, des te groter de hoeveelheid waarvan mensen denken dat deze redelijk is om in één keer op te eten. Een sticker met daarop een duidelijke afbeelding van een normale portiegrootte, neemt deze onzekerheid weg, waardoor de consumptiehoeveelheid niet langer gebaseerd hoeft te worden op het formaat van de verpakking. 

Meer informatie

Klik hier om het volledige artikel te lezen in Men’s Health, juni uitgave 2015.

Over Men’s Health

Men’s Health is een lifestyletijdschrift voor mannen dat 10 keer per jaar verschijnt. In de Verenigde Staten verschijnt het blad sinds 1987. Het magazine wordt in 42 landen uitgegeven (waaronder Nederland sinds 1998). De vaste thema’s in Men’s Health zijn fitness, seks, gezondheid, voeding, psyche en mode.