"Mensen die liegen, bewegen voortdurend hun lijf"

Sophie van der Zee is universitair docent aan de Erasmus School of Economics en doet onderzoek naar een leugendetector die wél werkt. In eerste instantie om de politie te helpen bij verhoren. Maar intussen ontmaskert ze ook even Donald Trump; ze weet precies wanneer hij jokt in zijn tweets.

“Probeer dit vooral niet zelf”, zegt wetenschapsonderzoekster Sophie van der Zee. Als ze iets heeft geleerd de afgelopen tien jaar dat ze onderzoek deed naar de meest accurate vorm van leugendetectie, is dat het met het blote oog niet te zien valt. ‘Trucjes’ als wegkijken, schuifelen, het zegt allemaal niks. “Wegkijken doe je als je nadenkt. Een leugenaar die eerlijk over wil komen kijkt je juist vaak aan in de hoop je te overtuigen.” Het verzoek kwam oorspronkelijk van het Centre for the Protection of National Infrastructure (cpni.gov.uk), in 2010: hoe kunnen politieverhoren worden verbeterd? Hoe bepaal je betrouwbaarheid? Richt je je op non-verbale aspecten – hoe gedraagt iemand zich? – of op verbale - wat zegt iemand?

Dit is een interview uit ea. magazine. Klik hier voor het volledige verhaal.

Universitair Docent
dr. (Sophie) SC van der Zee