Mensen samenbrengen tijdens gedenkwaardige maaltijden; Yasmina vindt de juiste recepten

Yasmina Khabibi

Sociaal ondernemer Yasmina Khababi heeft een passie voor eten. Geen wonder dus dat ze tijdens haar bachelor aan de EUR Freshtable oprichtte, een maatschappelijk verantwoorde onderneming met de nadruk op halal en veganistische gerechten. Na een jaar vrijaf om zich te concentreren op de groei van het bedrijf, studeert ze nu weer leiderschap en verandermanagement voor haar master, terwijl ze natuurlijk Freshtable blijft runnen.

Mama's recepten

Dankzij haar Marokkaanse afkomst groeide Yasmina op met een waardering voor gezonde maaltijden, altijd met verse ingrediënten. Ze nam haar zelfgekookte lunches mee naar de universiteit en merkte dat haar medestudenten meer wilden weten over de recepten van haar moeder en vroegen of ze wat eten voor hen kon meebrengen.

Freshtable ging van start als proefproject met subsidie van de Europese Commissie. Haar eerste klanten waren allemaal studenten en medewerkers van de universiteit, waarna Yasmina besloot de sprong in het diepe te wagen en het bedrijf op te zetten. Ze werd de eerste niet-business student van de EUR die steun kreeg van een Rotterdam School of Management-programma.

Freshtable employees packing food

Koken als herinnering naar thuis

Ze zegt dat haar klanten in Rotterdam genieten van lekker eten en leren over de herkomst ervan: "Als we aan duurzaamheid en klimaatverandering denken, zijn de eerste mensen die daaronder lijden mensen die hun land moeten ontvluchten. Zij brengen hun keukens mee als herinnering aan thuis en merken vaak dat hun maaltijden in de smaak vallen bij hun nieuwe buren."

"In onze sociale onderneming werken mensen uit vele culturen, vooral voormalige vluchtelingen. Deze voormalige vluchtelingen vervullen banen waarvoor ze gestudeerd hebben en krijgen van ons training. Tijdens de lockdown van Covid, toen we drie maanden geen winst maakten, zijn we doorgegaan en hebben we honderden maaltijden gedoneerd aan ouderen en een vrouwenopvangcentrum. Dit past volledig bij onze missie: we zijn een sociale onderneming, dus zelfs in moeilijke tijden geloven we dat impact maken en winst maken de sleutel is tot ons succes. Het doneren van maaltijden maakt deel uit van ons geloof dat iedereen gelijke toegang tot voedsel verdient."

Ramadan komt altijd op het moment dat ik het nodig heb

Een echte gemeenschapsmaaltijd

Hoewel Yasmina van eten houdt, is ze ook blij met de Ramadan, wanneer moslims overdag niet eten.

"Het is voor mij meer dan alleen vasten. Het gaat om gebed en bezinning, een spirituele detox en verplichte resetknop. De ramadan komt altijd op het moment wanneer ik het nodig heb en stelt me in staat me te concentreren op wat belangrijk is.

"Iftar, de maaltijd die moslims elke avond nuttigen, is cruciaal. Ik verbreek mijn vasten met een dadel, gevolgd door groentesoep om mijn lichaam op een gezonde manier van brandstof te voorzien."

Freshtable maakt inmiddels naam met haar catering, zo ook tijdens de Ramadan. Yasmina was verheugd toen ze werd gevraagd een feestmaaltijd te verzorgen ter gelegenheid van Iftar op de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB). "Dit was een echte gemeenschapsmaaltijd", legt ze uit. "We doen aan inclusiviteit, diversiteit en duurzaamheid op de universiteit en eten vult dit aan omdat we rekening moeten houden met ieders behoeften.

Freshtable full table of food

Allemaal het ontdekken waard

Wanneer ze wordt gevraagd om haar favoriete keuken te kiezen, verklaart Yasmina eerst "Het is niet eerlijk, het is alsof je gevraagd wordt om je favoriete kind te kiezen", waarna ze onder druk toch kiest voor mediterrane gerechten in het algemeen en Libanese in het bijzonder. "We hebben zoveel culturen binnen Europa. Hoewel ze allemaal het ontdekken waard zijn, vind ik dat iedereen de diversiteit van de Libanese keuken lekker vindt."

Horizon verbreed

Studeren aan de EUR heeft Yasmina's horizon verbreed en helpt haar haar ambities waar te maken. Ze zegt dat ze er met open armen is ontvangen en dat ze vrienden heeft kunnen maken uit de hele wereld en binnen Europa.

"In mijn tweede jaar kreeg ik les van een moslimdocent, een man van Egyptische en Italiaanse afkomst. Ik voelde me onmiddellijk thuis en welkom als moslimstudent in een universiteit die inclusiviteit aan beide kanten van het klaslokaal actief verwelkomt".

Tijdens Yasmina's bacheloropleiding Management of International Social Challenges koos ze voor een minor Inclusief en Opkomend Leiderschap. Dit gaf haar de mogelijkheid om leerlingen in hun laatste jaar op de middelbare school te coachen: "In gesprek met een 17-jarige zei hij dat hij niet wist dat er in Nederland zoveel moslims op de universiteit zaten. Na ons gesprek vertelde hij me dat hij geïnspireerd was om meer te weten te komen over het volgen van een studie."

Freshtable tacos

Niet beperkt tot één rol

Nu Yasmina's studie ten einde loopt, is ze begonnen aan een stage bij het Nederlandse adviesbureau Berenschot. Als onderdeel van een digitaal transformatieteam dat zich bezighoudt met leiderschap en verandermanagement in de publieke sector ontwikkelt ze nieuwe vaardigheden om carrièremogelijkheden op dit gebied te openen.

"Nu mijn studie ten einde loopt en ik mijn stage als student-ondernemer heb afgerond, is mijn toekomstige carrièrepad niet beperkt tot één rol. We hebben nu zoveel keuzemogelijkheden. Het is niet meer de 18e eeuw toen, als je vader een boer was, je een boer zal zijn en je kinderen ook. Ik spoor jongeren aan hun dromen te volgen, wat die ook mogen zijn."