Microkredieten in Oeganda groot succes

Met de release van de grootste lipdub van Afrika laat SYPO Microbanker zien wat succesvol ondersteunen van ondernemerschap in Afrika inhoudt. Maar liefst 500 Oegandese vrouwen beelden door middel van zang en dans op de hit ‘Price Tag’ van Jessie J ft. B.oB. op een creatieve manier uit wat zij hebben bereikt met hun verkregen microkrediet. Emma Kandelaars, alumnus aan de Erasmus School of Economics, is al sinds de oprichting van Stichting SYPO in 2003 nauw betrokken en ondersteunt en begeleidt met haar econometrische kennis de verschillende projecten, daarbij is zij mede-oprichter van SYPO Microbanker.

De grootste lipdub van Afrika bekijken? Klik hier.

SYPO investeert in de kracht van lokale mensen. Door structurele hulp te bieden aan projecten met een zelfredzaam en ondernemend karakter proberen zij ontwikkelingen in Oeganda te stimuleren vanuit de bevolking zelf: projecten moeten groeien door hun eigen succes. SYPO Microbanker is een initiatief van Stichting SYPO ter ondersteuning van de Oegandese Microfinancieringsorganisatie SYPO Uganda Ltd. Zij geven kleine leningen uit aan groepen van vijf vrouwen die ieder een eigen bedrijfje willen starten of uitbreiden in rurale gebieden die niet door traditionele financiële instellingen bedient worden.

Op de website worden alle leningaanvragen van SYPO Uganda Ltd gepubliceerd met een korte beschrijving van het business plan en de persoonlijke achtergrond van de lener. 'Microbankers' kunnen een leningaanvraag selecteren en de lening sponsoren. Via een persoonlijk account kan de Microbanker vervolgens de terugbetalingen van 'zijn of haar' lener volgen en uiteindelijk met de opgebouwde terugbetalingen een nieuwe lening sponsoren.

Met de release van de lipdub probeert SYPO dit succesvolle project onder de aandacht te brengen. Het bericht wat zij met de lipdub willen uitzenden luidt dan ook:

''We Africans want the same things you want – survival is not enough. But we’re not asking for handouts. Instead we are asking for loans to start our own businesses. Help us grow, go to www.microbanker.com to support our business ideas!''

Meer weten over het SYPO Microbanker? Klik hier.

Meer weten over Stichting SYPO? Klik hier.

Emma Kandelaars
Emma Kandelaars behaalde aan de Erasmus School of Economics haar BSc Econometrie en Besliskunde. Tijdens haar Bachelor was ze actief betrokken bij Stichting SYPO. Na het behalen van haar diploma werkte Emma een jaar in Oeganda aan de start van de microfinancieringsorganisatie SYPO Uganda Ltd. Hierna kwam ze terug naar Europa voor een Master in Public Administration aan de London School of Economics. Sinds haar afstuderen werkt ze in Zuid Soedan voor het land's grootste microfinancieringsorganisatie en overziet in haar vrije tijd nog dagelijks het management van SYPO Uganda Ltd.