Robbert Dijkgraaf bij Erasmus MC

Op maandag 7 februari heeft Robbert Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, een bezoek gebracht aan Rotterdam. In de ochtend hebben Dijkgraaf en zijn ambtenaren het Albeda ROC en de Hogeschool Rotterdam bezocht. In de middag was het de beurt aan Erasmus Universiteit Rotterdam en het Erasmus MC. CvB-voorzitter Ed Brinksma verwelkomde de minister op de locatie van het ziekenhuis.

Vergroten van aandeel jonge kinderen uit ondervertegenwoordigde groepen

In de gesprekken heeft de minister kennis genomen van een aantal initiatieven dat door de universiteit wordt ondernomen. Bijvoorbeeld het vergroten van het aandeel jonge kinderen uit ondervertegenwoordigde groepen dat naar de universiteit gaat. Tevens werd er besproken hoe het welzijn en succes van deze kinderen later op de universiteit verbeterd en ondersteund kan worden. Ook de toegenomen werkdruk en het welzijn van studenten en medewerkers is aan de orde gekomen. Dit vormde voor de minister een bevestiging van hetgeen al verschillende keren in de publiciteit is gekomen.

Topwetenschappers bijeenbrengen

Uiteraard waren de transdisciplinaire plannen van TU Delft, Erasmus MC en Erasmus Universiteit Rotterdam een belangrijk onderdeel van de gesprekken. Om de samenleving voor te bereiden op toekomstige pandemieën en rampen hebben de drie instituten samen het Pandemic and Disaster Preparedness Center opgezet. Binnen dit center wisselen topwetenschappers kennis uit op het gebied van pandemische bedreigingen en klimaatgerelateerde rampen en de daaruit ontstane sociale en maatschappelijke impact. Ook de gezamenlijke initiatieven om de ongelijke startpositie van kinderen en jongvolwassenen te doorbreken (Healthy Start) stonden op de agenda. Daarnaast werd gesproken over het gezamenlijke programma 'Resilient Delta' (link). Het doel is grote maatschappelijke vraagstukken waar de regio Rotterdam in toenemende mate mee te kampen heeft, integraal aanpakken. En op deze manier ook een voorbeeld zijn voor regio’s elders ter wereld.

Kortom, een dag waarop de minister zeer veel informatie tot zich heeft genomen. De dag werd afgesloten met een diner bereid en geserveerd door de studenten van het Albeda ROC in hun restaurant VIPZ.

Fotoalbum bezoek Robbert Dijkgraaf

• Aankomst Robbert Dijkgraaf Erasmus MC
  • Marion Koopmans geeft lezing
  • Robbert Dijkgraaf bezoek Rotterdam 4