Moet de rente nog een keer verhoogd worden?

NPO Radio 1
Ivo Arnold, Vice Dean and Professor of Economic Education at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Recentelijk werd Ivo Arnold, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, om zijn expertise gevraagd in het NPO Radio 1 programma Geld of je Leven. Al negen keer op rij verhoogde de Europese Centrale Bank (ECB) de rente: moet de rente nog een keer omhoog, of is het nu genoeg?

De beslissing van het omhoog of omlaag schroeven van de rente is een erg lastige. Toch wijzen bepaalde factoren als een lage voorspelde economische groei erop dat het niet verstandig is de rente nu nog verder te verhogen, aldus Arnold. Aan de andere kant wordt er voor volgend jaar toch nog een te hoge inflatie voorspeld, waardoor de economie in een stagflatie dreigt te komen: een lage economische groei gecombineerd met een te hoge inflatie.

Een ander iets wat de hoogleraar aankaart, is de reputatie van de Europese Centrale Bank. Volgens Arnold moet de ECB oppassen dat zij niet wordt gezien als de zwakste westerse centrale bank. De ECB is namelijk erg laat begonnen met renteverhoging en als die verhoging nu al gepauzeerd wordt, zou dat een negatief effect kunnen hebben op hun reputatie.

U kunt de volledige uitzending van NPO Radio 1, 11 september 2023, hier beluisteren.