Moniek Buijzen en Eveline Crone beantwoorden vragen jongeren op Facebook

‘Waarom duurt het zo lang voordat je getest kan worden?’ ‘Is een mondkapje bij verkeerd gebruik schadelijker dan geen mondkapje dragen?’ Voor iedereen, en met name jongeren, die met dit soort vragen loopt, organiseert de Nationale Wetenschapsagenda aanstaande woensdag 28 oktober een Facebook livesessie. Tijdens deze sessie beantwoorden gedragswetenschapper Moniek Buijzen en neurowetenschapper Eveline Crone, onderzoekers van de ESSB, samen met viroloog Marion Koopmans en intensivist Diederik Gommers ingestuurde vragen.

Bereiken jongeren

Het kabinet is heel duidelijk geweest over de maatregelen: iedereen moet nog beter zijn best doen om zijn of haar contacten te verminderen. Dit blijkt echter lastig, zeker voor jongeren. Zo werd er afgelopen weekend nog een illegaal feest georganiseerd voor 300 man. Het is dus belangrijk om jongeren te bereiken en hen te betrekken bij het bestrijden van het coronavirus.

Live sessie op Facebook

Tijdens deze Facebook livesessie op woensdag 28 oktober om 14:00 gaan gedragswetenschapper Moniek Buijzen, neurowetenschapper Eveline Crone, viroloog Marion Koopmans en intensivist Diederik Gommers in gesprek met jongeren. Ze beantwoorden vragen van jongeren en leggen uit waarom het zo moeilijk is om ons gedrag te veranderen, ook al weten we allemaal dat het nodig is.

Vragen insturen

Iedereen die een vraag heeft, kan deze insturen op de eventpagina van Facebook. Op woensdag 28 oktober om 14:00 zullen deze live beantwoord worden door de wetenschappers. De livesessie wordt gestreamd via de Nationale Wetenschapsagenda, Erasmus MC, Erasmus MC Foundation en VICE.

Corona wetenschappelijk uitgelegd

Dit online vragenuur maakt deel uit van een gezamenlijke een campagne om jongeren van wetenschappelijk onderbouwde informatie te voorzien over corona. Het initiatief van de Nationale Wetenschapsagenda is ontstaan in nauwe samenwerkingen met het Erasmus MC en de Erasmus School of Social en Behavioural Science.

Over Moniek Buijzen

Moniek Buijzen is hoogleraar ‘Communication and Behavioural Change’ op de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2019 ontving ze een prestigieuze Vici subsidie van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), voor een vijfjarig onderzoeksproject naar de implementatie van gezondheidscampagnes via online sociale netwerken van jongeren. Eerder ontving ze een NWO Veni (2003) en Vidi (2008) subsidie voor getalenteerde junior onderzoekers, en een Consolidator Grant van de European Research Council (ERC). Haar werk werd bekroond met verschillende prijzen van de International Communication Association, de International Conference on Research in Advertising en de Child and Teen Consumption Conference.

Over Eveline Crone

Prof. dr. Eveline Crone is hoogleraar ‘Developmental Neuroscience in Society’ op de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2017 ontving zij de Spinozapremie, de hoogste Nederlandse wetenschappelijke onderscheiding voor haar onderzoek naar de ontwikkeling van het brein in de adolescentie. In 2018 publiceerde ze voor het grotere publiek het boek ‘Het puberende brein’ waar inmiddels meer dan 100.000 exemplaren van zijn verkocht.

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 010 408 2135, kooistra@essb.eur.nl