Moniek Buijzen genomineerd voor de Huibregtsenprijs

Hoogleraar Communicatie en Gedragsverandering Moniek Buijzen van de Erasmus Universiteit Rotterdam is een van de zes genomineerden voor de Huibregtsenprijs 2020 met haar baanbrekende project naar gezondheidscampagnes voor jongeren ter voorkoming van overgewicht. Bij dit project hanteerde zij met haar team een unieke interdisciplinaire netwerkaanpak om inzicht te krijgen in het gebruik van moderne communicatiemiddelen, zoals smartphones, om jongeren te stimuleren gezonder te eten en meer te bewegen. De winnaar van de Huibregtsenprijs wordt bekend gemaakt op 5 oktober en is bestemd voor onderzoek dat vernieuwend is en maatschappelijk relevantie heeft.

Jongeren zijn een belangrijke doelgroep voor gezondheidscampagnes, aangezien zij vatbaar zijn voor ongezonde gewoontes, en vroeg aangeleerde patronen vaak in het latere leven worden doorgezet. Ontwikkelingen in de communicatietechnologie, zoals smartphones, bieden nieuwe mogelijkheden om deze doelgroep te bereiken, maar systematisch onderzoek hiernaar ontbrak.  Moniek Buijzen heeft daar verandering in gebracht met haar project MyMovez – met sociale media de strijd aanbinden met overgewicht bij jongeren.

App als laboratorium

Het innovatieve onderzoek werd gedaan met een ‘wearable lab’: een smartphone-app in combinatie met een armband die bewegingen registreerde en die samen met jongeren werd ontwikkeld. De app had twee functies. Enerzijds werden gezondheidsgerelateerde gegevens verzameld door middel van dagelijkse quizzen, foto’s, locatiebepalingen en online chats. Anderzijds kon de applicatie gezondheidsboodschappen verspreiden en evalueren.

Uit het juryrapport

“Markant onderdeel van het MyMovez succesverhaal is dat het team heeft aangetoond dat voeding en beweging op jonge leeftijd medebepaald worden door zowel intrinsieke motivatie als de normen van leeftijdgenoten. Het maatschappelijk belang is helder: gezondheidscampagnes moeten gebruikmaken van rolmodellen en gecombineerde boodschappen die zowel jongeren intrinsiek motiveren als verwijzen naar externe sociale normen.

Buijzen loopt voorop in de wereld van wat zij ‘blended science’ noemt: nauwe samenwerking tussen wetenschappelijke disciplines (sociale en gedragswetenschappen, gezondheidswetenschappen, computerwetenschappen, rechtsgeleerdheid); het combineren van theorieontwikkeling, methodologische vooruitgang en de modernste technologische toepassingen; en een intensief partnerschap met alle betrokkenen, inclusief de jongeren zelf. De integrale benadering die Buijzen ontwikkelde is zeer verdienstelijk en buitengewoon relevant.”

Moniek Buijzen voelt zich vereerd met de nominatie voor de Huibregtsenprijs “Het is een prachtige erkenning en waardering voor het onderzoek en mijn team, en voor alle studenten en scholieren die de afgelopen jaren aan het project hebben meegewerkt.”

Prijsuitreiking op de Avond van de Wetenschap

De winnaar van de Huibregtsenprijs wordt op 5 oktober online bekend gemaakt op de Avond van Wetenschap en Maatschappij. De prijs gaat naar een recent onderzoeksproject dat wetenschappelijk vernieuwend is met duidelijk maatschappelijke relevantie.

Moniek Buijzen en haar team

Moniek Buijzen is sinds 2019 hoogleraar Communicatie en Gedragsverandering aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarvoor was zij hoogleraar Strategische en Persuasieve Communicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Buijzen is (co-)auteur van meer dan 100 publicaties en ontving verschillende prijzen van nationale en internationale wetenschappelijke organisaties. Ze kreeg van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Veni, Vidi en Vici-subsidie, en in 2014 een European Research Council (ERC) Consolidator Grant.

Met de in 2019 verworven Vici subsidie voert zij samen met haar team nu bij de Erasmus Universiteit Rotterdam het vervolgproject uit “SocialMovez: Effective and Responsible Health Campaigns Among Youth”

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 06 83676038, kooistra@essb.eur.nl