Muziek als medicijn?

Onderzoek naar muziek als pijnbestrijding tijdens Lowlands Festival 2023
People at a concert
People with headphones on

De laatste jaren heeft medisch-wetenschappelijk onderzoek naar muziek een enorme vlucht genomen en in veel studies is inmiddels bewezen dat muziek kan leiden tot een vermindering van pijn, angst en stress. Maar welke muziek werkt nou het best? Op die vraag proberen ESHCC-onderzoekers Julian Schaap, Michaël Berghman en Femke Vandenberg en Erasmus MC-onderzoekers Emy van der Valk Bouman en Antonia Becker deze zomer antwoord te krijgen tijdens Lowlands Festival 2023.

Wat is de invloed van verschillende muzikale genres op het doorstaan van een pijnprikkel bij bezoekers op Lowlands? En speelt de muziekvoorkeur van de luisteraar daarbij een rol? Door middel van een experiment waarbij vrijwilligers hun hand zo lang mogelijk in een bak met ijskoud water moeten houden terwijl zij luisteren naar verschillende soorten muziek, gaan de wetenschappers op zoek naar het antwoord op deze vraag.

Lowlands Science

Dit onderzoek maakt deel uit van Lowlands Science, het programma waarin door universiteiten, HBO-instellingen en onderzoeksinstituten interessante onderzoeken uitgevoerd. Andere onderzoeken dit jaar zijn ‘Dans je toekomst tegemoet!’, ‘Jammen met planten’ en ‘Operation head-bang’.

Music as medicine

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door arts-onderzoekers van de onderzoeksgroep Muziek als Medicijn (MAM) van het Erasmus MC en cultuursociologen van Rotterdam Popular Music Studies (RPMS) van Erasmus School of History Culture and Communication. Omdat zowel pijn als muziek verschillende dimensies hebben, versterkt deze combinatie van expertise uit de geneeskunde en de sociologie onze inzichten in de werkingsmechanismen van muziek als medicijn.

Lees meer over Muziek als Medicijn (NL)

Meer informatie over Rotterdam Popular Music Studies (ENG)

Bekijk het Lowlands 2023 Wetenschapsprogramma (NL)