Is Nederland een belastingparadijs?

Nederlandse bedrijven ontwijken voor miljarden aan belasting via het buitenland. Het televisieprogramma Zembla laat zien hoe bijvoorbeeld ASML via een Belgische constructie 6% winstbelasting betaalt in Nederland in plaats van 25%. Ook bedrijven als Philips, Heineken en Shell gebruiken volgens het programma Zembla de Belgische route. Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, geeft zijn mening bij BNR Nieuwsradio, d.d. 11 maart 2015.

Volgens Kavelaars is Nederland geen belastingparadijs. ‘Als we over een belastingparadijs spreken dan hebben we het over landen die een heel mager belastingsysteem hebben. Daarnaast zijn van de belastingen die geheven worden, de tarieven heel laag. Bovendien worden belastingparadijzen meestal gekenmerkt door een slechte inlichtingenstroom van informatie.’ Aldus Kavelaars.

Klik hier om het volledige fragment te beluisteren bij BNR Nieuwsradio, d.d. 11 maart 2015.