'Nederlanders minder gelukkig sinds uitbraak coronavirus'

Indy Wijngaards

Nederlanders voelen zich minder gelukkig sinds het coronavirus is uitgebroken. Dat blijkt uit een eerste meting van de Erasmus Happiness Economics Research Organisation (EHERO), onderdeel van de Erasmus Universiteit. "Mensen voelen zich vaker gespannen, zijn meer prikkelbaar, bedroefd en ook eenzaam", zegt geluksonderzoeker Indy Wijngaards in een interview met Rijnmond.

Vooral mensen die zich zorgen maken over zichzelf of hun familie, of bijvoorbeeld te maken hebben met inkomensonzekerheid door de coronacrisis voelen zich ongelukkiger, aldus Wijngaards.

Wijngaards heeft echter ook goed nieuws. Zo vermoedt de onderzoeker dat de meeste mensen binnenkort wel weer op zullen krabbelen. Bijvoorbeeld als de beperkende maatregelen versoepeld worden. Maar ook nu al: "We zien ook dat mensen nu al innovatief zijn. Als ze niet kunnen sporten in de sportschool, gaan ze bijvoorbeeld buiten hardlopen. De gewenning en nieuwe oplossingen zorgen ook voor een gelukstoename," aldus Wijngaards.

Onderzoeker
Indy Wijngaards MSc

Lees het volledige artikel op de website van Rijnmond.