Nederlandse jongvolwassenen weinig interesse in ondergaan cosmetische ingrepen

Persoon die een cosmetische ingreep begaat
Someone draws on woman's eyelids before cosmetic surgery

Wereldwijd kiezen steeds meer jongvolwassenen voor een cosmetische ingreep. Ook in Nederland groeit deze groep. Toch blijkt uit onderzoek dat Nederlandse jongvolwassenen zelf amper geïnteresseerd zijn in cosmetische ingrepen. Wel schatten zij in dat het overgrote merendeel van de Nederlandse jongvolwassenen zou kiezen voor een cosmetische ingreep. Dit onderzoek is uitgevoerd door de Erasmus Universiteit Rotterdam, het Erasmus Medisch Centrum, de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Uit dit onderzoek blijkt dat ruim 65 procent van de respondenten niet voor een cosmetische ingreep zou kiezen, zelfs niet als deze gratis uitgevoerd zou worden door een ervaren en gekwalificeerde arts. Echter denken de respondenten dat zo’n 30 procent van de Nederlandse volwassenen cosmetische ingrepen zoals Botox of fillers heeft ondergaan, terwijl dit in werkelijkheid maar 3 procent is. Deze grove overschatting kan te maken hebben met de duidelijke normalisatie van cosmetische ingrepen. Het onderzoek is uitgevoerd onder 470 jongvolwassenen tussen de 18 en 25 jaar.

Anne-Mette Hermans: “Dit onderzoek ondermijnt eerdere alarmistische berichten in de media dat jongvolwassenen massaal naar een cosmetisch arts of chirurg zouden (willen) stappen. Het lijkt erop dat het toch echt nog steeds om een vrij kleine groep gaat. Wel moeten we de normalisatie van cosmetische ingrepen verder onderzoeken: het is vrij schokkend dat jongvolwassenen denken dat zoveel Nederlanders kiezen voor een cosmetische ingreep.”

Noot voor de redactie

Het gehele artikel is hier te lezen.

Betrokken onderzoekers zijn dr. Anne-Mette Hermans (Erasmus Universiteit Rotterdam), dr. Sophie C. Boerman (universiteit van Amsterdam), dr. Jolanda Veldhuis (Vrije Universiteit Amsterdam) en cosmetisch arts dr. Tom Decates (Erasmus Medisch Centrum).

Voor meer informatie en interviewverzoeken kunt u contact opnemen met Lieke van Eijk, Marketing & Communications Officer, via vaneijk@eshcc.eur.nl of 06-34536116.

Onderzoeker
Dr. Anne-Mette Hermans

Noot voor de redactie
Het gehele artikel is hier te lezen.