De Seniorkwalificatie Onderwijs is al jaren een van de kerntrajecten op het gebied van docentprofessionalisering van Risbo. Dit traject is bedoeld voor ervaren docenten, zowel binnen als buiten de Erasmus Universiteit, die de invulling van hun verschillende senior docentrollen willen verbeteren. Hoewel de belangrijkste onderdelen van het programma redelijk vastliggen, zoekt het SKO team altijd naar manieren om de opleiding te actualiseren en te verbeteren. Bijvoorbeeld door elementen te veranderen of toe te voegen die hen in staat stellen te differentiëren: zo kunnen ze nog beter inspelen op de verschillende profielen en behoeften van de deelnemers. In mei 2025 werd voor het eerst gepilot met een nieuw onderdeel: de SKO boekenclub.
Sandra Lousberg, SKO-coördinator bij Risbo, legt het concept van de boekenclub uit: “De SKO-boekenclub is ontstaan om twee redenen: We waren op zoek naar een andere praktische, didactische manier om deelnemers het geleerde toe te laten passen in de praktijk. Daarnaast merkten we dat de standaard observatie niet noodzakelijkerwijs leidde tot een optimale leerervaring voor iedereen. Bijvoorbeeld vanwege hun functionele mandaat of vanwege organisatorische beperkingen.”
Boek naar keuze
Sandra legt uit hoe de boekenclub is opgezet: “We wilden de deelnemers een extra impuls geven om actief aan de slag gaan met een boek naar keuze: dat krijgen ze vanuit het programma, en het heeft betrekking op hun eigen context en project. Door hun eigen ervaringen te presenteren en te reflecteren op die van anderen, verruimen ze bovendien hun kijk op onderwijs en inspireren ze elkaar.”

Madeleine Merkx, Professor Indirecte belastingen bij Erasmus School of Law en partner bij Bureau Vaktechniek BDO, was een van deelnemers van de SKO-boekenclub. "De SKO-boekenclub was leuk! Het was bovendien een mooie stok achter de deur om op tijd en concreet met een boek aan de slag te gaan. Het fijne is ook dat je in kleine groepjes wordt ingedeeld, dus je hebt echt aandacht voor elkaar."
Madeleine koos Gamedidactiek van Martijn C. Koops, over het gebruik van 'games' in het onderwijs, om twee nieuwe games te ontwikkelen als onderdeel van haar SKO onderwijsproject. Ze vond het belangrijk om een concrete activiteit op te nemen in haar presentatie, omdat de materie dan beter bij iedereen blijft hangen. "De relevante inzichten heb in mijn boekenclub-groepje gepresenteerd, en daarna hebben we één game daadwerkelijk gespeeld."
Persoonlijk leerdoel
Hoewel de boekenclub een alternatief is voor de observatie, constateerden Sandra en haar collega's dat er nog een derde mogelijkheid ontstond: "Het leuke was dat meerdere deelnemers ervoor kozen om zowel de boekenclub als de observatie te doen!" vertelt Sandra enthousiast. Dat gold ook voor Madeleine: Ik ben de boekenclub gaan doen omdat ik weet dat een dergelijke deadline me helpt bij het plannen. Maar ik heb ook gekozen voor de observatie, omdat dat beter aansloot bij mijn persoonlijk leerdoel rondom het omgaan met feedback."
Dat hangt ongetwijfeld samen met Madeleine ambitie en leergierigheid: "Ik doe de SKO omdat het een mooie gelegenheid is om mezelf persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. Dat vind ik belangrijk, dus eens in de zoveel jaar kies ik een training of opleiding uit die daaraan bijdraagt."
- Meer informatie
WIl je meer weten over de Seniorkwalificatie Onderwijs (SKO)? Kijk dan eerst op de programmapagina op deze website of neem contact op met Sandra Lousberg of Katja Tas via sutq@risbo.eur.nl.