Nieuw koopkrachtakkoord, ‘mooi pakket’

BNR Nieuwsradio
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Op woensdag 31 augustus 2022 reflecteerde Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, bij BNR Nieuwsradio over het nieuwe koopkrachtpakket van het kabinet en coalitiepartijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie. Vooral het sneller invoeren en flink verhogen van het minimumloon springt daarbij in het oog.

Het koopkrachtpakket bestaat uit incidentele (eenmalige) uitgaven en structurele (langjarige) uitgaven. Voorbeelden van grote uitgaven zijn een verhoging van de zorg- en huurtoeslag en belastingvoordelen voor de laagste inkomens. Om de uitgaven te compenseren verhoogt het kabinet de winstbelasting, zodat winstgevende bedrijven deels worden gebruikt om de koopkracht van de lagere inkomens te versterken, aldus de hoogleraar.

Toch werpt Kavelaars een kritische blik op het pakket. Genoodzaakt hebben het kabinet en de coalitiepartijen 100 miljoen euro moeten innen. De manier waarop is volgens de hoogleraar echter de verkeerde keuze: in plaats van het geld innen in box 3 (sparen en beleggen), hadden ze beter kunnen besparen door een minder hoge tariefsverlaging in box 1 (werk en wonen). Ten slotte trekt Kavelaars de arbeidstoeslagverhoging in twijfel. Het is waar dat dit leidt tot meer werkgelegenheid, maar in het heden is er totaal geen sprake van een gebrekkige werkgelegenheid in Nederland. Het kabinet en de coalitiepartijen hadden beter iets aan de algemene heffingskorting kunnen doen, aldus de hoogleraar.

U kunt het volledige interview van BNR Nieuwsradio, 31 augustus 2022, hier beluisteren.