Nieuw leven voor verzekeraars: Rapport van de commissie verzekeraars

De onafhankelijke Commissie verzekeraars, onder voorzitterschap van prof.dr. Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, heeft op donderdag 5 maart 2015 haar onderzoeksresultaten aangeboden aan de Minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem.

In maart 2014 gaf het kabinet met de installatie van deze onafhankelijke commissie uitvoering aan een motie van PvdA-Kamerlid Nijboer om onderzoek te laten doen naar hoe de verzekeringssector zijn maatschappelijke rol toekomstbestendig kan vervullen. Deze rol bestaat onder meer uit het spreiden en beheersbaar maken van risico’s voor de consument en het verzorgen van langetermijninvesteringen in de economie.

Naast prof.dr. Casper de Vries (hoogleraar monetaire economie aan Erasmus school of Economics) bestaat de commissie uit prof.dr. Dirk Schoenmaker (decaan Duisenberg School of Finance en hoogleraar Finance, Banking & Insurance aan de Vrije Universiteit Amsterdam), drs. Jos Streppel (voorzitter van de Raad van Commissarissen van KPN en voormalig voorzitter van de Monitoring Commissie Corporate Governance Code) en mr. Ben Verhoeven (voormalig directeur wetgeving directe belastingen bij het ministerie van Financiën).

Klik hier voor het volledige rapport van de commissie verzekeraars.

Klik hier voor het bericht van de Rijksoverheid, d.d. 5 maart 2015.

De presentatie van de onderzoeksresultaten heeft zoals verwacht veel media-aandacht gekregen. Hieronder een selectie van de artikelen en interviews die zijn verschenen:

Klik hier om het fragment te bekijken bij EenVandaag, d.d. 5 maart 2015.

BNR Nieuwsradio: Het gaat niet goed met de verzekeraars. Daarvoor waarschuwt een commissie onder leiding van hoogleraar Casper de Vries van Erasmus School of Economics. De sector heeft flinke klappen gekregen door de crisis en bovendien bieden ze de verkeerde producten aan. In gesprek met de verslaggever geeft Casper de Vries zijn mening over onder andere de verzekerbaarheid van claims, de markt voor ZZP'ers met kansen voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering en de toezichthouder AFM.
Klik hier om het fragment te beluisteren, bij BNR Nieuwsradio, d.d. 5 maart 2015.

NRC Handelsblad focust in de krant van donderdag 5 maart jl. op de duizenden ontslagen die zullen vallen bij de verzekeraars. Het rapport volgt op eerdere signalen die voor het publiek onopgemerkt bleven, aldus redacteur Chris Hensen. Met dit rapport is de zaak politiek geworden. De redacteur kent het rapport een soortgelijk gewicht toe als het rapport over de bankensector van de commissie Wijffels. Van een afstand bezien, dringt de vergelijking met de bankensector steeds meer op, vindt Hensen, al benadrukt commissievoorzitter De Vries dat de problemen bij verzekeraars anders zijn.
Klik hier om het artikel te lezen in het NRC Handelsblad, d.d. 5 maart 2015.

Klik hier om het artikel te lezen op de website van de Telegraaf, d.d. 5 maart 2015.

Klik hier om het artikel te lezen op de website van NOS, d.d. 5 maart 2015.

Klik hier om het artikel te lezen op de website van Het Financieele Dagblad, d.d. 5 maart 2015.

Klik hier om het artikel te lezen op de website van NRC, d.d. 5 maart 2015.

Klik hier om het artikel te lezen op NU.nl, d.d. 5 maart 2015.

Klik hier om het artikel te lezen op AMWEB.nl, d.d. 5 maart 2015.

Klik hier om het artikel te lezen op de website van RTL Nieuws, d.d. 5 maart 2015.

Klik hier om het artikel te lezen op Eufin.nl, d.d. 5 maart 2015.

Klik hier om het artikel te lezen op verzekeraars.nl, d.d. 5 maart 2015.

Klik hier om het artikel te lezen op FTM.nl, d.d. 5 maart 2015.

Klik hier om het artikel te lezen op Z24.nl, d.d. 5 maart 2015.

Vooral belangenverenigingen ageren tegen de conclusies van de commissie met betrekking tot de woekerpolisaffaire. De Consumentenbond noemt het rapport teleurstellend en verwijst het naar de prullenbak. De kritiek focust zich vooral op de woekerpolisaffaire. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Het is een eenzijdig, onevenwichtig rapport dat de belangen van verzekeraars dient, en niet die van consumenten. Het kan wat ons betreft de prullenbak in.'
Klik hier om het volledige artikel te lezen op de website van de Consumentenbond, d.d. 5 maart 2015.

De Vereniging Woekerpolis.nl heeft ook grote bezwaren tegen het rapport van de Commissie. Het rapport geeft een onjuist beeld van de woekerpolisaffaire. Op een aantal belangrijke punten slaat de Commissie de plank volledig mis.
Klik hier om het volledige artikel te lezen op de website van de Vereniging Woekerpolis.nl, d.d. 5 maart 2015.

Ook Stichting woekerpolisproces is kritisch. De aanbeveling van de commissie om het claimrisico voortvloeiende uit de woekerpolisverkoop te herverzekeren bij internationale verzekeraars, leidt er toe dat er nog zeker tien jaar lang luidruchtig geprocedeerd gaat worden over woekerpolissen.
Klik hier om het volledige artikel te lezen op de website van Stichting Woekerpolisproces, d.d. 5 maart 2015.

Het Financieele Dagblad opent vrijdag 6 maart 2015 op de voorpagina met de kop: Centrale deal woekerpolis ver weg.
Klik hier om het artikel te lezen in het Financieele Dagblad, d.d. 6 maart 2015.

Klik hier om het fragment te beluisteren bij het Radio 1 programma WNL Haagse Lobby, d.d. 9 maart 2015.