Nieuw multifunctioneel onderwijsgebouw

De Erasmus Universiteit Rotterdam is een modern onderwijsgebouw rijker. Op maandag 31 augustus 2015 vindt de officiële opening plaats van het Polak gebouw op campus Woudestein. Het nieuwe multifunctionele onderwijsgebouw past in de onderwijsstrategie van de Erasmus Universiteit, gericht op activerende, kleinschaliger educatie. ​

Polak Building gaat plek bieden aan modern ingerichte onderwijsruimten en 600 studieplekken. Gedurende de renovatie van de Universiteitsbibliotheek, die recent is gestart, zijn er zelfs 835 werkplekken voor studenten beschikbaar in Polak, evenveel als tot voort kort in de UB. Daarmee past het nieuwe multifunctionele onderwijsgebouw in de onderwijsstrategie van de Erasmus Universiteit, die gericht is op activerende, kleinschaligere educatie. Het totaal aantal studieplekken op campus Woudestein stijgt door de opening van Polak en de renovatie van de UB van 1300 nu tot 1900 in 2017.

Het nieuwe gebouw van vijf verdiepingen biedt onder andere ook ruimte aan het Erasmus Data Service Centre en (tot de heropening van de UB begin 2017) de informatiebalie van de UB.

Voorzieningen
In de plint is ruimte voor retail in het Erasmus Shopping Plaza, met onder meer een kapper, wasserette, kluizenwand, campuswinkel en een tijdelijke collegezaal. Ook komen er organisaties met een sociaal-maatschappelijke bijdrage en startende (student-) ondernemers. Canon, Studystore en Randstad zitten samen met de campuswinkel in één winkel.

Het Polak gebouw is als een flexibele structuur ontworpen, waarbinnen ruimte is voor een ‘wisselprogramma’. Daardoor kan het inspelen op de onderwijskundige ontwikkelingen van vandaag en in de toekomst. Op termijn moet het gebouw tevens onderdak gaan bieden aan de wetenschappelijke gemeenschap.

Polak Building telt circa 8.400 vierkante meter. Toegankelijkheid, transparantie, overzicht, daglicht en zichtbaarheid vormden de sleutelbegrippen in het ontwerp van architectenbureau Paul de Ruiter. De collegezalen liggen direct op de eerste verdieping, studenten die zelfstandig of in kleinere groepen willen studeren vinden een rustige werkomgeving op de verdiepingen daarboven. De vijf verdiepingen zijn met elkaar verbonden door een ruim, met daglicht overgoten atrium. Bijzonder is het glazen atriumdak, waar zonnecellen in het glas zijn verwerkt.

Het gebouw is gerealiseerd door SMT Bouw & Vastgoed, de installaties zijn geleverd door Croon Elektrotechniek en Wolter & Dros. De bouw begon in mei 2014, het hoogste punt werd in december vorig jaar bereikt.

Opening
Het nieuwe gebouw wordt op maandag 31 augustus, direct na de Opening Academisch Jaar, geopend door rector magnificus prof.dr. Huibert Pols, samen met Bart Straatman (lid College van Bestuur) en Vincent Cohen, student aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Vincent is familie van prof.dr. Nico Polak (1887 - 1948), naar wie de nieuwe faciliteit is vernoemd. Polak was hoogleraar Bedrijfsleer (later: Bedrijfseconomie) aan de Nederlandsche Handels-Hoogeschool (NHH) en Nederlandse Economische Hogeschool (NEH), de rechtsvoorgangers van de Erasmus Universiteit. In 1922 werd hij de eerste hoogleraar die aan de NHH was opgeleid.

Duurzaamheid
De Erasmus Universiteit heeft ook de ambitie om tot de meest duurzame campussen van Nederland te behoren. Zo bestaat het interieur enkel uit natuurlijke en duurzame materialen, waaronder Rotterdams eikenhout. Daarnaast heeft Polak Building onder andere een duurzame klimaatinstallatie, geoptimaliseerde isolatie, natuurlijke ventilatie en een minimale technische installatie. Uniek is de gevel, waar frisse lucht naar binnen stroomt via zelf te bedienen luikjes in de verticale lamellen. Per windrichting verschillen deze lamellen in diepte waardoor ze het glas helpen beschermen tegen direct zonlicht en ook zorgen voor schaduwwerking. Dat alles draagt bij aan een zeer energiezuinig gebouw.

Polak Building maakt deel uit van de reeks vernieuwingen waarmee de Erasmus Universiteit een levendige campus creëert met internationale allure, waar het aangenaam studeren en werken is. Onlangs is niet alleen begonnen met de renovatie van de UB, ook de verbouwing van Sanders Building start binnenkort.

Team Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 408 1216 of press@eur.nl