Nieuw onderzoek: handen af van oliereserves om aan de klimaatdrempel van 1,5°C te voldoen

Factory under blue sky

Om de opwarming van de aarde onder de 1,5°C te houden, moeten we de uitstoot van koolstofdioxide (CO₂) in de lucht verminderen.

Een studie onder leiding van onderzoekers van het International Institute of Social Studies (ISS), onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam, en de Universiteit van Barcelona (UB) suggereert dat we wereldwijd het gebruik van de meeste kolen-, gas- en oliebronnen moeten vermijden.

Dit onderzoek, onlangs gepubliceerd in Nature Communications, introduceert een wereldkaart die laat zien welke oliereserves het beste onaangeroerd kunnen blijven om de doelstellingen van het Akkoord van Parijs te bereiken. Het artikel in Nature Communications is mede geschreven door ISS professoren Lorenzo Pellegrini en Murat Arsel.

A map of the globe that outlines areas where oil resources lie, including exclusion zones where oil extraction must end.
PELLEGRINI, L., ARSEL, M., MUÑOA, G. ET AL. THE ATLAS OF UNBURNABLE OIL FOR SUPPLY-SIDE CLIMATE POLICIES. NAT COMMUN 15, 2318 2024.

Olievelden die onaangeroerd moeten blijven

Het Klimaatakkoord van Parijs heeft tot doel de opwarming van de aarde te beperken tot minder dan 2°C en idealiter tot 1,5°C. In Iijn met dit streven, doet de studie aanbevelingen voor een beter beheer van de energiebronnen en tegelijkertijd voor de bescherming van het milieu en de samenleving. De studie, geleid door professoren Lorenzo Pellegrini (ISS) en Martí Orta-Martínez (UB), brengt in kaart in welke gebieden oliewinning moet worden vermeden. Daarbij gaat het om bijvoorbeeld beschermde natuurgebieden, hotspots voor biodiversiteit en gebieden waar inheemse volken wonen. Maar zelfs als we afzien van het winnen van olie uit deze kwetsbare gebieden, zal het niet voldoende zijn om de doelstellingen van het Akkoord van Parijs te halen.

Lorenzo Pellegrini

Volgens professor Lorenzo Pellegrini gaan we met de huidige oliewinning niet het doel van het Klimaatakkoord van Parijs bereiken. “Maar wanneer we afspraken kunnen maken over het ongemoeid laten van gebieden met een aanzienlijk sociaal-ecologisch belang, zoals hotspots op het gebied van biodiversiteit en gebieden waar de inheemse bevolking  leeft, zou dat een reeks extra voordelen voor het klimaatbeleid opleveren”.

Murat Arsel

Uit het onderzoek blijkt dat we, om ernstige gevolgen voor het klimaat te voorkomen, de opwarming van de aarde moeten beperken tot 1,5°C. Om dat te bereiken, moeten we het smelten van de permafrost of het verlies van ijs in de Noordpool voorkomen want dat zal leiden tot onomkeerbare veranderingen in het klimaatsysteem. “Het stopzetten van de oliewinning en verdere exploratie in ecologisch belangrijke en andere gebieden is een noodzakelijke maar onvoldoende manier om de mondiale klimaatverandering te beperken tot 1,5°C” zegt ISS professor Murat Arsel. 'Ons onderzoek  laat zien dat klimaatverandering niet alleen ecologische of economische consequenties heeft, maar dat ook ecologische rechtvaardigheid en sociaal-economische gelijkheid op het spel staan.”

Van de exploitatie van fossiele brandstoffen tot het behoud ervan

De studie bespreekt ook het resterende koolstofbudget, dat is de hoeveelheid CO₂ die we in totaal mogen uitstoten om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C. Bij de huidige emissiecijfers zal dit budget in 2028 uitgeput zijn. Het verbranden van alle bekende fossiele brandstoffen zou dit budget met een aanzienlijke marge overschrijden.

Om binnen de grens van 1,5°C te blijven, moeten we stoppen met het zoeken naar nieuwe gebieden met fossiele brandstoffen, de ontwikkeling van bestaande reserves stopzetten en een groot deel van de huidige winningsprojecten stopzetten. De auteurs benadrukken de dringende noodzaak van actie van overheden, bedrijven en individuen om over te stappen op schonere energiebronnen en te stoppen met investeren in fossiele brandstoffen. Ze roepen ook op tot grote investeringen in hernieuwbare energie en strikte regelgeving om het gebruik van fossiele brandstoffen te beperken.

Het artikel is vrij beschikbaar en kan hier worden gedownload.