Nieuw studieboek van Philip Hans Franses: Kwantitatief inzicht voor juristen

Philip Hans Franses

Hoe leer je om te gaan met getallen, wat is de context van die getallen? Hoe kan je kansuitspraken en voorspellingen maken, interpreteren en evalueren? Als jurist hoef je niet de precieze technische details te weten, maar je moet wel de juiste vragen kunnen stellen en de antwoorden van de deskundigen kunnen duiden. Het boek “Kwantitatief inzicht voor juristen” biedt alle nodige handvatten over het omgaan met kwantitatieve data bij het oplossen van juridische vraagstukken.

Kwantitatief inzicht voor juristen

Eerste exemplaar voor vicedecaan Harriët Schelhaas

Auteur van dit studieboek is econometrist en parttime hoogleraar aan Erasmus School of Law, prof.dr. Philip Hans Franses. Hij reikte bij het Sanders gebouw op campus Woudestein het eerste exemplaar uit aan vicedecaan bacheloropleidingen, prof.mr.dr. Harriët Schelhaas. Op de foto is in de achtergrond de prachtige tekening te zien van kunstenaar Hanna de Haan, die ook terug te vinden is op de boekomslag.

In het boek wordt uitgebreid aandacht besteed aan de manier waarop je kansuitspraken en voorspellingen kunt interpreteren en evalueren. Meer nog dan dat: je gaat zelf voorspellingen maken. En dit is belangrijk omdat het als jurist van belang is om te begrijpen hoe en op welke wijze mensen tot kansuitspraken en voorspellingen komen. Het is niet nodig om als jurist de precieze technische details te weten, daar zijn anderen voor, maar het is wel belangrijk om de juiste vragen te kunnen stellen.

Erasmus School of Law leidend in numerical literacy

Het boek van Franses sluit naadloos aan bij het vak ‘Het toepassen van kwantitatieve data in de juridische praktijk’, dat hij sinds 2020 doceert aan Erasmus School of Law, een van oudsher economisch georiënteerde faculteit met een bedrijfsgericht en maatschappelijk profiel. Voor juristen wordt het beheersen van de 21e eeuwse vaardigheden steeds belangrijker. Naast het begrijpen van de combinatie bewegend beeld en gesproken tekst (visual literacy) is het omgaan met cijfers en statistiek (numerical literacy) bijvoorbeeld in de Verenigde Staten al eerder erkend als een onderscheidende vaardigheid voor juristen. Neem de voorspelling van de effecten van nieuwe rechtsregels in de maatschappij met behulp van methoden uit de economische wetenschap (zoals processimulatie, data analytics en scenario-analyses van beleid). Een ander voorbeeld is het onderzoeken van de regulerende werking van instrumenten vanuit de markt en maatschappelijke bewegingen (zoals financiële prikkels, sociale druk en boycots). Het feit dat Franses juist juristen leert omgaan met cijfers en statistiek, maakt Erasmus School of Law leidend in numerical literacy.

Het boek Kwantitatief inzicht voor juristen is hier te bestellen.

Voor meer informatie neemt u contact op met Ronald de Groot, communicatiemedewerker van Erasmus School of Law, via rdegroot@ese.eur.nl of +31 6 53 641 846.