Nieuw: tool voor leerlingen om daadwerkelijke studiekosten te berekenen

studenten in studiebanken
portret Rowan Huijgen

Wat kost studeren? Veel leerlingen weten het niet. Of ze denken dat het voor hen onbetaalbaar is, terwijl ze recht hebben op extra financiering. Daarom heeft Erasmus Universiteit Rotterdam samen met Stichting ter ondersteuning van Rotterdamse Talenten (STORT) een tool ontwikkeld: watkoststuderen.nl. Alle studiekiezers in Nederland die aan een hogeschool of universiteit willen studeren, kunnen daarmee een eigen begroting maken die inzicht geeft in wat studeren kost en de mogelijkheden om een studie te betalen.

“Veel leerlingen hebben geen idee wat studeren nu echt kost”, vertelt Rowan Huijgen, coördinator aansluiting bij Erasmus Universiteit Rotterdam. “Ze weten niet waar ze de informatie kunnen vinden en de informatie die ze vinden is vaak niet duidelijk genoeg.” Een kwart van de studenten die recht hebben op een aanvullende beurs blijkt daar bovendien geen gebruik van te maken. Hun studieschuld wordt hiermee onnodig hoog en dat terwijl veel leerlingen al ‘leenangst’ hebben.

Meer uitgaven dan alleen collegegeld

Daarnaast is het voor veel scholieren ook lastig zich voor te stellen hoeveel geld je nu echt kwijt bent tijdens je studietijd, als je bijvoorbeeld reiskosten of kosten voor studiematerialen moet meerekenen . In het onderstaande filmpje vertellen voorbijgangers in winkelcentrum Rotterdam Zuidplein, en leerlingen en docenten van de Rotterdamse scholengemeenschap Hugo de Groot over welke twijfels ze hebben over de betaalbaarheid van studeren:

Video wat kost studeren

Wat kost studeren? Bekijk de video

Bij het doorlopen van de tool komen daarom de volgende vragen aan bod.

• Wat kost studeren?
  • Welke mogelijkheden heb ik op mijn studie te betalen?
  • Hoe ziet mijn eigen begroting eruit?
  • Hoe werkt lenen en terugbetalen?
portret Jorian Waleson
Jorian Waleson

"Met een goed plan kan het toch"

“Als leerlingen van tevoren een bewust plan maken, dan starten ze veel zelfverzekerder aan hun opleiding”, vertelt Jorian Waleson, coördinator studievoorlichting bij Erasmus Universiteit Rotterdam. “Het mooie hiervan is dat mensen die dachten ‘studeren is niks voor mij’, met deze tool kunnen ontdekken dat het met een goed plan toch kan.” De reacties vanuit middelbare scholen zijn ook positief. “Dit is een beetje waar ik op zat te wachten als mentor, omdat leerlingen zo inzicht krijgen in wat hun uitgaven zijn”, zegt Marc van Osch, docent bij OSG Hugo de Groot.

De tool is individueel door leerlingen en ouders/verzorgers in te vullen of klassikaal in de les inzetbaar.

Wil je ook aan de slag met de tool? Kijk dan op eur.nl/watkoststuderen