Nieuwe aanpak impactmeting bedrijfsadvies in ontwikkelingslanden

Nieuwe aanpak impactmeting bedrijfsadvies in

Erasmus School of Economics en LEI Wageningen gaan samenwerken met de adviesorganisaties PUM en CBI in het project genaamd PRIME (Pioneering Real-time Impact Monitoring and Evaluation in small and medium sized Enterprises). Gedurende vijf jaar zullen gegevens worden verzameld van een groot aantal ondersteunde organisaties in ontwikkelingslanden, waaronder MKB-bedrijven. Het is voor het eerst dat deze adviesorganisaties en kennisinstituten zo nauw met elkaar optrekken als het gaat om het meten van ontwikkelingsimpact.

Samen met die van het LEI gebruiken de onderzoekers van Erasmus School of Economics, zoals dr. Karen Maas, prof.dr. Dinand Webbink en PhD student Job Harms, de verkregen data voor wetenschappelijk onderzoek naar de (sociaal-)economische effecten van bedrijfsadvies aan organisaties in ontwikkelingslanden. Het project, dat vijf jaar loopt, moet op termijn leiden tot een efficiëntere aanpak en een verbeterde evaluatiemethodiek voor organisaties die zich bezig houden met het stimuleren van de private sector in ontwikkelingslanden. Met het inbrengen van kennis en expertise op het gebied van (beleids)evaluatie, maatschappelijke impactmeting en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Duurzaamheid kwesties, draagt Erasmus School of Economics bij aan het project.