Nieuwe cijfers van het CBS geven hoopvolle informatie

Bas Jacobs, Bas Jacobs, Professor of Public Finance and Economic Policy at Erasmus School of Economics

Het CBS meldde de grootste economische groei ooit. Bijna 8% ten opzichte van het vorige kwartaal. Maar als we dit vergelijken met hetzelfde kwartaal vorig jaar, dan zien we alsnog een forse min van 2,5%. Volgens Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, is dit toch relatief heel goed. Maar we kunnen we door deze cijfers nog niks zeggen over de cijfers van het volgende kwartaal, legt Jacobs uit in het BNR Economenpanel.

Optimistisch

De cijfers van het CBS lijken optimistisch. De Nederlandse economie krabbelt weer terug van de harde klappen van het coronavirus. En ook in internationaal opzicht lijkt Nederland het goed te doen. ‘Het lijkt erop dat de gemengde aanpak met relatief milde beperkingen en goede ondersteuning voor bedrijven en werknemers toch de economische terugval heeft gedempt. Ook zie je dat wanneer de beperkingen worden opgeheven, de economie zich heel snel kan herstellen. In die zin ben ik redelijk hoopvol gestemd over de cijfers van het CBS.’

Grote onzekerheden

Volgens Jacobs zeggen de cijfers van dit kwartaal echter niets over de cijfers van het volgende kwartaal. ‘We kunnen niet goed inschatten wat het coronavirus doet, en daarom kunnen we ook niet inschatten welke maatregelen er komen, of wat het effect is van die maatregelen. Dat zijn drie hele grote onzekerheden waardoor het heel moeilijk is om uitspraken te doen over het vierde kwartaal.’

Oplopende ongelijkheden

Het virus heeft er ook voor gezorgd dat de verschillen tussen de Noord- en Zuid-Europese landen alleen maar groter zijn geworden. De vraag is of deze verschillen zullen blijven oplopen? Of kan het herstelfonds vanuit Europa toch de grootste klappen weten op te vangen? Jacobs denkt dat de verschillen alleen nog maar groter gaan worden door de opstapeling van problemen in de Zuid-Europese landen. ‘Het begint allereerst met de slechtere zorgsystemen in Zuid-Europa. We zagen natuurlijk tijdens de eerste golf een grote ramp optreden in Italië. We zien dus dat als het virus niet onder controle is en het zorgsysteem slecht is, er ook veel hardere maatregelen nodig zijn. Het gevolg is dat deze economieën harder geraakt worden door die maatregelen, terwijl ze al zwakkere economieën hebben.’ Ook hebben deze landen een minder riante positie wat betreft hun overheidsfinanciën, waardoor ze minder genereus kunnen steunen. Door al deze factoren worden de economische ongelijkheden in Europa alleen maar groter.

Bas Jacobs, hoogleraar publieke economie en economisch beleid

Listen to the item of BNR Nieuwsradio, 16 November 2020, here (in Dutch).