Nieuwe economen met nieuwe ideeën en nieuwe oplossingen

Promovendus Elisa de Weerd wil nieuw geluid laten horen
Campus woudestein

Economie gaat niet alleen over geld. “Dat is wel wat veel mensen denken, maar economie gaat vooral over afwegingen”, vertelt Elisa de Weerd, promovendus aan de Erasmus School of Economics. Deze misvatting was haar grootste motivatie om een podcast te maken over de diversiteit van economie: ‘De Nieuwe Economen Podcast’. “Economen werken aan bijna elk maatschappelijk onderwerp. Van de vermogensbelasting tot hoe we de zorg beter kunnen inrichten. Dat wil ik laten zien.”

In twee afleveringen komen promovendi van onze universiteit langs. Kan je daar meer over vertellen?

In een aflevering praten we met EUR-promovendus Marlies Bär. Zij onderzoekt de kwaliteit van verpleeghuiszorg in ons land. Hoe meten we de kwaliteit van zorg? De kosten zijn enorm gestegen de laatste tijd. De verwachting is dan het in 2060 stijgt naar 60 miljard euro aan ouderenzorg alleen. Dat is vier keer zo hoog als in 2015. De grote vraag is: is de kwaliteit van zorg wel meegestegen met de stijgende kosten? Om die vraag te beantwoorden moeten we wel eerst weten wat kwaliteit eigenlijk is, en daar houdt Marlies zich mee bezig.”

IJshockeydata over professionele zichtbaarheid

“Een andere leuke aflevering is met Sam Hoey, promovendus aan Erasmus School of Economics en het Tinbergen Instituut. Hij gebruikt data uit de Noord-Amerikaanse ijshockeyleague om te achterhalen in hoeverre professionele zichtbaarheid invloed heeft op latere carrièrekansen.

Bij ‘normale’ banen, zoals een kantoorbaan, is het lastig om te meten hoe mensen zich gedragen op hun werk en hoe ze in teams functioneren. Vaak heb je maar een keer per jaar een functioneringsgesprek. Bij ijshockey kan je elke wedstrijd zien hoe iemand het heeft gedaan. Op zo’n manier kan je een effect vaststellen wat het betekent om ineens veel zichtbaarder te zijn voor je werkgever. Dit lost een dataprobleem op, aangezien dit soort vraagstukken vaak lastig te beantwoorden zijn in andere werkvelden."

Elisa de Weerd promoveert bij Erasmus school of Economics op onderzoek naar 'gezond gedrag'
"Veel mensen denken bij gezond gedrag aan voldoende sporten, goed eten, weinig alcohol drinken. Maar het gaat breder. Bijvoorbeeld dat je veilig seks hebt, op de juiste momenten je voorgeschreven medicijnen neemt of een mondkapje draagt wanneer dat moet.” In de avonden en weekenden werkt ze bij economisch vakblad ESB. “We krijgen artikelen binnen van beleidsmakers en academici. Als redacteur lees ik de artikelen, doe redactie en maak het artikel klaar voor publicatie. Ik blijf daardoor goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen."

Hoe is de podcast gestart?

“We maken de podcast met z’n drieën: Yrla van de Ven, Sarah van Hugte en ik. Je ziet vaak dezelfde economen in het nieuws. Er zijn promovendi die onderzoek doen op dezelfde onderwerpen en zelfs meer in de economische literatuur zitten. Ook zijn er nu veel maatschappelijke uitdagingen die vragen om frisse blikken en nieuwe ideeën: van klimaatcrisis tot energiecrisis. We willen met de podcast vooral dit nieuwe geluid laten horen."

"Het beeld bestaat dat economen alleen aan geld denken, maar economen werken aan bijna elk maatschappelijk onderwerp dat in de politiek speelt"

Economie is meer dan geld

“De tweede reden is een persoonlijke motivatie voor de podcast. Ik wil laten zien dat economie heel breed is. Het beeld bestaat dat economen alleen aan geld denken, maar economen werken aan bijna elk maatschappelijk onderwerp dat in de politiek speelt. Daar kunnen ze economisch op reageren. Zo kunnen economen iets zeggen over beleid over kinderarbeid, het belasten van vermogen en hoe een CO2-prijs bij kan dragen aan een beter klimaat. Het brede pakket van economische onderwerpen wilde ik graag voorbij laten komen.”

Wat heb je geleerd van het maken en presenteren van een podcast?

“Het was in het begin heel spannend, maar het voelde ook wel natuurlijk. In de wandelgangen vraag je ook aan collega’s waar ze mee bezig zijn. Alleen wordt het nu opgenomen. Sam Hoey vertelde waarom sporteconomie niet alleen een leuk, maar ook een nuttig vakgebied is. Sport en economie lijken op het eerste gezicht twee totaal verschillende werelden. Maar sport blijkt economen een goudmijn aan data op te leveren waarmee zij onderzoek kunnen doen. Niet alleen naar de sportindustrie zelf maar ook naar de arbeidsmarkt. Daar had ik eerder nooit aan gedacht. We werden ook beter in het maken van de podcast. Elke aflevering ging het weer soepeler. Hopelijk kunnen we een tweede seizoen maken.”

De zeven afleveringen van het eerste seizoen staan allemaal online. Op 26 juni wordt er een bonusaflevering gepubliceerd. De afleveringen zijn allemaal te beluisteren via Spotify, Apple Podcasts en andere podcastapps. Lees hier verder op de website van de podcast.