Nieuwe gids over Open Science voor beginnende onderzoekers

Women in a conversation

Waar moet ik op letten bij Open Science? Hoe zet ik mijn onderzoek open en transparant op? Waar kan ik publiceren? Als beginnende onderzoeker kan je tijdens het onderzoeksproces tegen deze vragen aan lopen. Het verbond van universiteitsbibliotheken (UKB) heeft in samenwerking met UNL, DANS-KNAW en NWO een gids uitgebracht over Open Science die antwoord geeft op deze vragen.

Deze praktische gids is geschreven voor onderzoekers van alle disciplines aan Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstituten. Het is zo geschreven dat onderzoekers bij elke fase in hun onderzoek (voorbereiding; verzamelen en analyseren van data; schrijven en publiceren; en impact en beoordeling) handvatten krijgen om mee aan de slag te gaan. Elk hoofdstuk biedt tools, links en manieren van werken die meteen toepasbaar zijn om je werk te transformeren naar Open Science.

Deze Open Science Guide is nuttig voor iedereen die op zoek is naar praktische informatie over Open Science, maar vooral voor beginnende onderzoekers, zoals promovendi en net gepromoveerden.

Het is geheel open access beschikbaar via Zenodo voor alle onderzoekers en geïnteresseerden. De gids is via deze link te vinden.