Nieuwe portrettengalerij 'Professors Represented' onthuld in Erasmusgebouw

Gallery of photos of female professors at our university

In het Erasmusgebouw op campus Woudestein is een nieuwe portrettengalerij, 'Professors Represented', onthuld. Dit fotoproject bestaat uit 72 portretten van huidige vrouwelijke hoogleraren aan onze universiteit en is een aanvulling op de portretten van (meestal mannelijke) hoogleraren die op de campus te zien zijn. Semiha Denktaş, Chief Diversity Officer: "Het is belangrijk om genderdiversiteit in academische topposities in de schijnwerpers te zetten."

De portrettengalerij bevindt zich op de eerste verdieping van het Erasmusgebouw, bij de Senaatszaal.

Ed Brinksma, voorzitter van het College van Bestuur: "Representatie doet ertoe. Aan de Erasmus Universiteit Rotterdam willen we dat iedereen zich welkom voelt. En we willen dat iedereen zich vertegenwoordigd voelt. Rolmodellen - en de zichtbaarheid van rolmodellen, zoals in deze portrettengalerij - zijn erg belangrijk. Het project 'Professors Represented' is een mooie en waardevolle manier om het talent aan vrouwelijke hoogleraren dat we aan onze universiteit hebben in de schijnwerpers te zetten."

Semiha Denktaş, Chief Diversity Officer: "Al meer dan een eeuw worden alleen mannen afgebeeld op portretten op onze campus. Het is belangrijk om genderdiversiteit in academische topposities in de schijnwerpers te zetten, om het daadwerkelijk zichtbaar te maken voor iedereen. Daarom creëerden we deze galerij met indrukwekkende portretten van onze vrouwelijke professoren. Ik ben erg trots op dit project. En dit is nog maar het begin. Want we zijn er nog niet. De volgende stap is ervoor te zorgen dat we - in alle academische functies - meerdere, zichtbare dimensies van diversiteit hebben, zoals bijvoorbeeld een vertegenwoordiging van groepen mensen die niet wit of van Europese afkomst zijn. Representatie en rolmodellen zijn belangrijk".

Hub Zwart, decaan en hoogleraar van Erasmus School of Philosophy (ESPhil): “Wetenschappelijke autobiografieën hebben de neiging beroemde mannen in de schijnwerpers te zetten, maar een belangrijk advies voor lezers van dit genre is ‘cherchez la femme’, want in al deze verhalen over wetenschappelijke helden is er altijd een uitzonderlijke vrouw die een beslissende rol speelt als collega, rivaal, partner of muze, maar die naar de achtergrond van de annalen van de wetenschap is verdwenen. Bestsellers als Jennifer Doudna's ‘Crack in Creation’ draaien dit perspectief echter om en geven aan dat vrouwelijke wetenschappers en geleerden nu in de schijnwerpers staan, op alle gebieden. Beruchte academische portretgalerijen van oudere bebrilde mannen krijgen een uitdagende concurrent in foto's van vrouwelijke academici die enthousiasme en betrokkenheid uitstralen. Dit draagt ertoe bij dat het beeld van de wetenschap letterlijk verandert”.

Rolmodellen

We vroegen alle vrouwelijke professoren die we portretteerden een citaat te geven om de volgende generatie te inspireren. Een selectie van deze citaten delen we hier graag.

"Als iets moeilijk is, betekent dit niet dat je het niet moet proberen" - Esther de Bekker-Grob

"Waar je ook vandaan komt, je kunt overal heen" - Hanan El Marroun

"Waarschijnlijk voel je je soms onzeker. Dat doen we allemaal. Of mensen laten je je onzeker voelen. Probeer die barrière te overwinnen. Doe wat je graag doet. Geniet ervan!" - Manon Spaander

"Wat ik tegen de volgende generatie zou willen zeggen: wees nooit bang om je uit te spreken en anderen te vertellen over je passie" - Maureen Rutten-van Mölken

We hopen dat iedereen zich geïnspireerd voelt door deze nieuwe fotogalerij. Kom een kijkje nemen!

Photo gallery of female professors at our university