Nieuwe regeling moet zorgen voor meer fiscale transparantie

BNR Nieuwsradio
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Onlangs verscheen Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, in een uitzending van BNR Nieuwsradio over de nieuwe Europese richtlijn betreffende gegevensuitwisseling digitale platformeconomie. Alles wat verkocht of verhuurd wordt via bijvoorbeeld Marktplaats of AirBnB, moet nu geregistreerd worden met het oog op fiscale transparantie.

Deze nieuwe regeling werd noodzakelijk geacht aangezien de grens tussen particuliere en professionele verkopers te vaag was geworden. De regeling heeft vooral betrekking op particulieren die met regelmaat dingen verkopen of verhuren via dit soort sites. ‘Je hoeft dus niet gelijk je advertenties van Markplaats af te halen omdat je bang bent om onder de regeling te vallen’, aldus Kavelaars. ‘De regelgeving is namelijk vooral bedoeld om meer transparantie te creëren en zodat mensen ook het inkomen wat hieruit voortkomt netjes aangeven bij de fiscus’, voegt de hoogleraar toe.

Mocht er sprake zijn van inkomen door het verkopen van goederen via Markplaats, zou dit kunnen leiden tot een korting op iemands uitkering. Dit zou vooral kunnen opspelen in de bijstand. De grote vraag daarbij is wel of er daadwerklijk sprake is van inkomen. Vaak is dit niet het geval, aangezien je eigen goederen verkoopt die al een waarde hebben. Daarbij is er dus geen sprake van inkomen, maar van opbrengsten, stelt Kavelaars.

U kunt de volledige uitzending van BNR Nieuwsradio, 4 maart 2024, hier beluisteren.