Nog veel verbetering nodig voor Chinese obligatiemarkt

Vanaf 1 juli 2017 is het ook voor buitenlandse investeerders mogelijk om met een rekening in Hongkong de Chinese obligatiemarkt op te gaan, via de zogenoemde Hong Kong- Shanghai Bond Connect. Volgens Mary Pieterse-Bloem, universitair docent bij de sectie Finance van Erasmus School of Economics en hoofd obligaties bij ABN Amro Private Banking International, is investeren in Chinese obligaties niet geheel zonder risico.

'Van de 6.5-7% groei in China kan een aandeelhouder wellicht profiteren. De groei gaat echter gepaard met een totale schuldenratio van inmiddels 256%, waarvan 41% overheidsschuld. De obligatiehouder zit nog meer dan de aandeelhouder op het spanningsveld tussen groei en schuld.' aldus Pieterse-Bloem. Pieterse-Bloem hoopt dat China er werk van maakt om de obligatiemarkt te verbeteren.

Klik hier voor het volledige artikel op IEXprofs.nl, d.d. 26 juni 2017