‘Noors model’ vertoont barstjes

Noors model’ vertoont barstjes

Terwijl Nederland de aardgasbaten verjubelde en in projecten als de Betuwelijn investeerde, stopten de Noren de inkomsten uit olie in een speciaal fonds. Moeten ‘wij’ dat voorbeeld alsnog volgen, of doen de Noren het helemaal niet veel beter? Economen plaatsen steeds meer kanttekeningen bij het ‘Noorse model’ en ook in Noorwegen zelf woedt de discussie. Bas Jacobs, bijzonder hoogleraar openbare financiën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, geeft zijn mening in Het Financieele Dagblad, d.d. 14 maart 2015.

‘Als de aardgasbaten niet meer in de begroting, maar in een aardgasfonds stromen, ontstaat een jaarlijks begrotingstekort van zo’n €10 mrd. Dat maakt voor de vermogenspositie van de overheid niets uit, want tegenover de hogere staatsschuld staat vermogen in het gasfonds. Het is echter een kwalijke zaak als de overheid het tekort desondanks zou gaan verminderen door extra belastingverhogingen of bezuinigingen. Dit is een bijzonder slecht moment om extra te bezuinigen. De economie klimt net voorzichtig uit het dal, maar we zijn er nog lang niet.’ Aldus Jacobs.

Zie hieronder het gehele artikel van de website van Het Financieele Dagblad, d.d. 14 maart 2015.