'Nudge' econoom Richard Thaler wint de Nobelprijs

De Amerikaanse econoom Richard Thaler, een van de oprichters van gedragseconomie, heeft de Nobelprijs voor Economie 2017 gewonnen. Prof. Thaler (1945), die verbonden is aan de Universiteit van Chicago's Booth School of Business, is co-auteur van de wereldwijde bestseller Nudge, dat een kijk geeft op hoe mensen sub-optimale keuzes maken. Het leidde tot de 'nudge theorie', hoe mensen geholpen kunnen worden om betere levensbeslissingen te maken. Volgens de commissie die de Nobelprijs aan Richard Thaler toekende, was hij een pionier in het toepassen van psychologie op economisch gedrag, hetgeen een licht werpt op hoe mensen economische beslissingen nemen, waarbij men soms rationaliteit verwerpt.

Kirsten Rohde, hoogleraar Gedragseconomie aan Erasmus School of Economics, reageert: ”Thaler’s onderzoek illustreert hoe financiële beslissingen niet alleen beïnvloed worden door financiële prikkels, maar ook door psychologische factoren. Een goed begrip van die psychologische factoren leidt tot betere financiële voorspellingen en beleid. Het mooie van ‘nudge’ is dat een psychologische bias die in het ene geval negatieve gevolgen kan hebben, in een andere context weer positief gebruikt kan worden om mensen juist de goede richting uit te sturen.”

Jan Tinbergen, die als hoogleraar verbonden was aan de voorgangers van de huidige Erasmus School of Economics, ontving in 1969 samen met de Noorse onderzoeker Ragnar Frisch de eerste Nobelprijs in de Economie. Tinbergen wordt wereldwijd gezien als een van de meest invloedrijke economen van de twintigste eeuw en een van de grondleggers van de econometrie. De Nobelprijs van Jan Tinbergen is, als onderdeel van een permanente tentoonstelling over het honderdjarig bestaan van Erasmus Universiteit Rotterdam, te bewonderen in de hal tegenover de aula in het Erasmus gebouw.