NWO-Veni’s voor zeven jonge Rotterdamse onderzoekers

Zeven veelbelovende jonge wetenschappers van de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Veni-beurs van maximaal 250.000 euro toegekend gekregen. Bastian Ravesteijn, Chen Li, Krzysztof Postek, Mariëlle Beenackers, Pieter van den Berg, Simone Dalm en Thomas Lambert krijgen de Veni-financiering waarmee zij gedurende drie jaar hun ideeën verder kunnen uitwerken.

De Erasmus School of Economics telt dit jaar drie pas gepromoveerden laureaten, Rotterdam School of Management en het Erasmus MC beiden twee. De thema’s van de onderzoeken zijn onder andere toegang tot geestelijke gezondheidszorg, man-vrouw gelijkheid, machine learning bij optimalisatieproblemen en mentale gezondheid bij stedelijke verdichting.

De Rotterdamse laureaten zijn:

• Dr. Bastian Ravesteijn: Verbeteren van toegang tot geestelijke gezondheidszorg
    Sommige mensen met een psychische stoornis ontvangen onvoldoende zorg, terwijl anderen teveel zorg ontvangen. Ravesteijn’s onderzoek maakt gebruikt van de invoering van de Eigen Bijdrage als natuurlijk experiment. Met statistische methoden onderzoekt hij in hoeverre eigen betalingen kunnen zorgen voor optimale toegang tot de geestelijke gezondheidszorg.

Erasmus School of Economics

• Dr. Chen Li: Verstrikt in man-vrouw stereotypen?
    Het streven naar man-vrouw gelijkheid blijkt moeilijker dan gedacht, mede door de verborgen aard van stereotyperingen. Li gebruikt gedragseconomische technieken om stereotyperingen tegen te gaan. Ze introduceert een nieuwe maat van stereotyperingen, en de welvaartskosten daarvan, identificeert oorzaken van stereotyperingen, en introduceert nieuwe technieken om stereotyperingen te reduceren.

Erasmus School of Economics

• Dr. Krzysztof Postek: Oplossen van grootschalige optimalisatieproblemen met machine learning
    Optimalisatie op momenten van onzekerheid, zoals planningen voor OV-bedrijven of bescherming tegen overstromingen, omvat opeenvolgende besluitvorming en informatie-instroom. Oplossingen moeten hoge prestaties bereiken en beslissingen moeten worden aangepast aan de nieuwste informatie. Het doel van Postek is robuuste optimalisatie combineren met machine learning.

Erasmus School of Economics

• Dr. Mariëlle Beenackers: Hoe stedelijke verdichting mentale gezondheid beïnvloedt
    Steeds meer mensen gaan in steden wonen. Om iedereen te huisvesten, leven mensen steeds dichter op elkaar. Hoe gezond is dat? Het onderzoek brengt met behulp van bewoners en innovatieve methoden in kaart hoe recente stedelijke verdichting in de Randstad in Nederland de mentale gezondheid heeft beïnvloed.

Erasmus MC

• Dr. Pieter van den Berg: Betere hulp in geval van nood
    Voor dienstverleners zoals ambulancediensten en wegenwacht bestaat de dienst uit het zo spoedig mogelijk ter plaatse brengen van de juiste hulp. Van den Berg ontwikkelt modellen om deze dienstverlening te verbeteren door een betere verdeling en toewijzing van voertuigen over de regio.

Rotterdam School of Management

• Dr. Simone Dalm: Hoe kan eerdere behandeling het succes van radionuclide beeldvorming en therapie beïnvloeden
    Prostaat- en borstkanker kunnen gevisualiseerd en behandeld worden met gerichte radioactieve moleculen. Het resultaat hiervan kan worden beïnvloed door eerdere behandelingen. Dalm’s onderzoek leert wat de invloed is van eerdere behandeling om te bepalen wanneer en bij wie radioactieve moleculen het beste kunnen worden toegepast.

Erasmus MC

• Dr. Thomas Lambert: Financieel toezichthouders en politieke dynamiek
    Na de crisis hebben de meeste centrale banken expliciete verantwoordelijkheden gekregen op het gebied van financiële stabiliteit. Ze zijn hierdoor gevoeliger geworden voor politieke druk. Lambert analyseert de politieke dynamiek rondom centrale banken en haar impact op financiële stabiliteit. Het onderzoek gebruikt nieuwe databronnen en geavanceerde statistische methoden.

Rotterdam School of Management

De Veni wordt jaarlijks door NWO toegekend. Veni maakt, samen met Vidi en Vici, onderdeel uit van de Vernieuwingsimpuls van NWO. Veni is gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn.

In totaal dienden in deze Veni-ronde 1.151 onderzoekers een onderzoeksproject in voor financiering. Daarvan zijn er nu 166 gehonoreerd. De aanvragen werden door middel van peer review beoordeeld door externe deskundigen uit de betreffende vakgebieden. In deze Veni-ronde investeert NWO in totaal 41,5 miljoen euro in vrij- en nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, +31 10 4081216 of press@eur.nl
Meer nieuws ontvangen? Schrijf je in voor de Erasmus Nieuwsbrief.