Onderscheiding voor emeritus hoogleraar S.W. Couwenberg

Rector magnificus prof.dr. Huibert Pols heeft vandaag emeritus hoogleraar prof.dr. S.W. Couwenberg onderscheiden met ‘De Desiderius’. Prof. Couwenberg kreeg de onderscheiding voor zijn uitzonderlijke bijdrage aan het publieke debat en de opinievorming in Nederland in de afgelopen halve eeuw.

Het beeldje wordt door het College van Bestuur uitgereikt aan degenen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de Erasmus Universiteit Rotterdam en/of de samenleving.
Ddaarvoor had Pols het eerste exemplaar in ontvangst genomen van ‘Civis Mundi Jaarboek MMXIV: Heeft geschiedenis zin? Of is dat een onzinnige vraag?’ (Deventer Universitaire Pers). Vijfitg jaar geleden verscheen het eerste Jaarboek van het door Couwenberg opgerichte Civis Mundi, tijdschrift voor politieke filosofie en cultuur. Lofredes werden gehouden door prof. Paul Cliteur (Universiteit Leiden) en emeritus hoogleraar Koo van der Wal (EUR).

Prof.dr. Wim Couwenberg (89) was bijna twintig jaar hoogleraar Staats- en Bestuursrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij geldt als de nestor van de Nederlandse publieke intellectuelen. Couwenberg durfde standpunten in te nemen die als tegendraads golden op politiek en maatschappelijk gebied, zoals integratie.