Onderzoek naar de instroom van studenten op basis van herkomst bij verschillende Nederlandse universiteiten

Group of diverse people standing in a row, full body

De culturele diversiteit in Nederland neemt toe. Zo heeft in Rotterdam ongeveer 40% van de bevolking een niet-westerse migratieachtergrond. Maar die diversiteit zien we niet overal terug: eerder hebben we namelijk gezien dat medewerkers met een herkomst buiten Europa binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) ondervertegenwoordigd zijn in de hogere academische functies. Hoe zit het eigenlijk met de culturele diversiteit onder studenten? Samen met verschillende andere universiteiten heeft de EUR het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gevraagd een dataset te leveren met instroomcijfers van bachelor (BA) en master (MA) studenten naar herkomst over een periode van 14 jaar (2008-2022) voor alle deelnemende universiteiten.

Uit de data blijkt dat, wanneer we kijken naar de instroom in BA en MA opleidingen van alle studenten met een Nederlandse vooropleiding, het percentage studenten met een herkomst uit de klassieke migratielanden (Suriname, Turkije, Nederlands-Caribisch gebied, Marokko, en Indonesië) de afgelopen jaren min of meer gelijk is gebleven. Bij de EUR is dit percentage afgenomen. De culturele diversiteit die we in Nederland en vooral in de grote steden zien, zien we dus niet terug in de instroom aan de deelnemende universiteiten.

Het is belangrijk om vervolgonderzoek te doen en ons af te vragen hoe verwelkomend de universiteit eigenlijk is. Ook is het belangrijk om te bedenken hoe we de universiteit toegankelijk kunnen maken voor iedereen, iets waarvoor we met het Academisch Outreach Programma al de eerste stappen zetten.

Het volledige rapport met alle resultaten en een korte reflectie van Prof. Dr. Annelien Bredenoord (Rector Magnificus van de EUR), Prof. Dr. Semiha Denktaş (Chief Diversity Officer van de EUR) en Prof. Dr. Vinod Subramaniam (UTwente, Voorzitter Adviescommissie Divers en Inclusief Hoger Onderwijs en Onderzoek) vind je in het document 'Studentenherkomst data NL' hieronder.

De tabellen met data waar het rapport op is gebaseerd vind je in het document 'Appendix studentenherkomst NL' hieronder.