Onderzoek naar gedrag bij winsten en verliezen

Recente winsten of verliezen veranderen de manier waarop het menselijk brein risico ziet volgens een onderzoek dat later dit jaar in de ‘Journal of Economic Behavior & Organization’ zal verschijnen.

Onderzoekster Kaisa Hytonen die voor dit artikel is geinterviewd, heeft samen met Martijn van den Assem en Guido Baltussen (beiden als universitair docent verbonden aan Erasmus School of Economics) onderzocht hoe het menselijk brein omgaat met risico na winsten of verliezen.

Het onderzoek laat zien dat men 20% meer bereid was om een gok te nemen na een winst of een verlies dan wanneer zij een neutrale positie zouden hebben. Wanneer men winsten of verliezen ervaart worden verschillende delen van de hersenen die over emotie gaan meer actief, terwijl activiteit vermindert in die hersendelen waar uiteindelijke beslissingen worden genomen.

Klik hier voor het volledige artikel van 14 maart 2014 in The Wall Street Journal