Onderzoek naar politiecommunicatie wint managementprijs

Professor Joep Cornelissen van het Corporate Communication Centre van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) heeft een prestigieuze prijs gewonnen voor de best published paper 2015 van de divisie Organization and Management Theory van de Academy of Management. Prof. Cornelissen ontving de prijs in augustus tijdens een uitreikingsceremonie tijdens een bijeenkomst van de Academy of Management in Vancouver.

De winnende publicatie behandelt de interactie en communicatie van moment tot moment tussen politiemensen die in Londen tijdens een anti-terreuroperatie in het Verenigd Koninkrijk de burger Jean Charles de Menezes ten onrechte voor een zelfmoordterrorist aanzagen, met fatale gevolgen.

Real-time besluitvorming
Cornelissen onderzoekt in zijn publicatie het gecombineerde effect van communicatie, emoties en materialiteit op de betekenisgeving (sense-making) tijdens de schietpartij. “Deze publicatie is relevant voor het bedrijfsleven, omdat het inzicht verschaft in de complexe combinatie van communicatie, emoties en materialiteit bij besluitvorming in real-time,” aldus Cornelissen. “Door in te zoomen op een dramatische, geruchtmakende zaak, worden inzichten geboden en handvatten aangereikt die ook van toepassing zijn op leiderschap, improvisatie en effectieve communicatie in een andere, minder uitdagende context.”

Onderbewuste communicatie
De schietpartij vond plaats in Stockwell, Londen, op 22 juli 2005, een dag na een mislukte bomaanslag en twee weken nadat in het openbaar vervoer in Londen 52 mensen om het leven kwamen bij bomaanslagen door moslimextremisten. “De mondelinge communicatie tussen politiemensen in een hoge staat van alertheid speelde een subtiele – maar cruciale – rol bij het besluitvormingsproces,” zegt Cornelissen. “De verdachte werd niet geïdentificeerd door middel van politieprotocollen, maar door de subtiele signalen die de agenten tijdens hun communicatie van elkaar ontvingen, in combinatie met zware emotionele druk. Hierdoor raakten ze ervan overtuigd dat ze te maken hadden met een zelfmoordterrorist.”

Cornelissen stelt dat dergelijke subtiele signalen en effecten ook bij communicatie in een managementcontext optreden. “Zonder zich ervan bewust te zijn worden zakelijke leiders vaak beïnvloed – en beïnvloeden ze anderen – door hun woordkeuze en soms gebeurt dit op onvoorziene wijze,” zegt Cornelissen. “Het is derhalve van cruciaal belang dat iedere manager of leider zich ervan bewust is hoe woorden en uitdrukkingen tot een bepaalde beeldvorming en eerste ingevingen kunnen leiden.”

Spraakmakend onderzoek
De publicatie van Cornelissen heeft de prijs gewonnen vanwege de theoretische complexiteit van het onderzoek en de brede opzet van het kwalitatieve onderzoek waarvan in het document verslag wordt gedaan. Cornelissen schreef de publicatie, die handelt over een geruchtmakend publiek incident, samen met Saku Mantere, universitair hoofddocent Strategy and Organisation aan McGill University en Eero Vaara, hoogleraar Organisation and Management aan Aalto University School of Business.

De prijs wordt ieder jaar door OMT uitgereikt aan de auteurs van de publicatie die volgens de Academy de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de bestuurs- en organisatiewetenschappen.

Over Joep Cornelissen
Joep Cornelissen is hoogleraar Corporate Communication and Management bij de afdeling Business-Society Management van RSM. Hij werd in juni 2015 in deze functie benoemd en geeft les aan de Executive Masteropleiding Corporate Communication (geleid door het Corporate Communication Centre) en aan de MSc-opleiding Global Business and Stakeholder Management. Het onderzoek van Cornelissen op het gebied van bedrijfscommunicatie en management- en organisatietheorie geniet grote bekendheid.

Voor nadere informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Jacco Neleman, senior persvoorlichter voor Erasmus Universiteit Rotterdam, op +31 10 4081216 of per e-mail: press@eur.nl