Onderzoeksproject 'Testen voor je Toekomst' gaat voorlopig niet door

Campus coronaregels

Op woensdag 12 mei 2021 heeft de Medische Ethische Toetsingscommissie (METC) een negatief oordeel uitgesproken over de studie pilot sneltesten. Albeda, Hogeschool Rotterdam, Erasmus Universiteit en Erasmus MC betreuren dat besluit, maar zullen het uiteraard respecteren.

De samenwerkende onderwijsinstellingen, vertegenwoordigd in het projectteam Testen voor je Toekomst, tekenen beroep aan tegen het besluit van de Medische Ethische Toetsingscommissie bij de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek. Vooralsnog doen we daarom geen mededelingen over de inhoud van het oordeel van de METC en onze bezwaren daartegen.

Zelftesten worden nu al, op vrijwillige basis, ingezet in het onderwijs. De rijksoverheid anticipeert daarnaast met wetgeving op de inzet van testbewijzen, ook in het onderwijs, indien de epidemiologische situatie in de toekomst daar om vraagt. Om deze redenen blijven de betrokken instellingen overtuigd van het nut en noodzaak van de studie.