Ongelijkheden in de hedendaagse samenleving

ESB

In een podcastserie nodigt het economentijdschrift Economisch Statistische Berichten onderzoekers van onder andere Erasmus School of Economics uit om deel te nemen aan gesprekken met beleidsmakers, politici en academici van andere universiteiten. Onlangs werd Hans van Kippersluis, hoogleraar toegepaste economie aan Erasmus School of Economics, om zijn expertise gevraagd.

In deze uitzending kwamen onder andere de gezondheidskloof en kansenongelijkheid aan bod. Van Kippersluis begint met ongelijkheid in onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat deze de laatste decennia niet is afgenomen, maar ook niet is toegenomen. De ongelijkheid in de categorie gezondheid is daarentegen wel toegenomen. Zo is het verschil in levensverwachting tussen de hoogste en laagste inkomensgroep zeven jaar. Het verschil in levensverwachting in goede gezondheid tussen die inkomensgroepen is zelfs tweeëntwintig jaar.

Verder neemt het percentage mensen dat meer verdient dan hun ouders af. Een zorgwekkende trend, aldus Van Kippersluis: ‘de belofte van het kapitalisme dat elke generatie het beter krijgt, staat hiermee onder druk’. De hoogleraar voegt toe dat het hier niet alleen gaat over inkomen, maar ook dat op andere gebieden het beter hebben dan vorige generaties onder druk staat.

U kunt de volledige uitzending van ESB, 27 oktober 2023, hier beluisteren.