Ontwikkelingen in het regionaal openbaar vervoer

Insights
Dennis Huisman
Erasmus School of Economics

Recentelijk werd Dennis Huisman, hoogleraar Openbaar Vervoer Optimalisatie aan Erasmus School of Economics, om zijn expertise gevraagd over de ontwikkelingen in het regionaal openbaar vervoer. Het regionaal openbaar vervoer kampt namelijk nog steeds met veel problemen.

Momenteel zit Nederland in een transitiefase, waarbij echter wel wat obstakels opspelen. Zo zijn de voorkeuren van passagiers veranderd, is er minder personeel voor het regionale openbaar vervoer beschikbaar en kent het elektriciteitsnetwerk nog veel tekortkomingen. Toch ziet de toekomst er rooskleurig uit, stelt Huisman; ‘en er is nog aan effectiviteit te winnen met slimmere planning’.

Eén van de grootste uitdagingen in het streekvervoer, is het tekort aan personeel. Het beroep van buschauffeur is niet aantrekkelijk genoeg, en zelfrijdende bussen zijn nog lang niet klaar voor gebruik. Daarnaast zorgt een stijgende dieselprijs voor hogere kosten, en uiteindelijk een aangekondigde prijsverhoging voor het openbaar vervoer. Gelukkig heeft het kabinet een kapitaalinjectie van 300 miljoen euro toegezegd, waardoor de prijzen voorlopig gelijk kunnen blijven. ‘De financiële component is daarmee voorlopig opgelost’, aldus de hoogleraar.

U kunt het volledige artikel van Insights, hier lezen.