Oorzaken en gevolgen van hogere rentetarieven voor studieschulden

Erasmus School of Economics

Het is de bedoeling dat de rente op studieschuld volgend jaar januari stijgt van 0,46% naar 2,56%. Deze stijging lijkt echter onzeker door veel kritiek. Aart Gerritsen, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics, werd geïnterviewd door Radar AVROTROS over deze stijging (31 oktober 2023). In het interview bespreekt Gerritsen de oorzaken en de gevolgen van de gestegen rente. Daarnaast legt hij uit of versneld aflossen van studieschuld verstandig is.

Rente op studieschuld.

Gerritsen legt uit dat de rente op studieschuld is gestegen omdat alle rentetarieven recent zijn gestegen. Wanneer de Europese Centrale Bank de rente verhoogt, berekent de Nederlandse overheid dit door in andere leningen. De rente op studieschuld is echter nog steeds relatief laag.

Inflatie corrigeren

Een stijging van de rente komt vaak voor wanneer de inflatie hoog is, merkt de universitair hoofddocent op. Hoge inflatie betekent dat de prijzen stijgen, dat wil zeggen dat je nu minder kunt kopen met hetzelfde geld dan vroeger. Door de rente te verhogen wordt sparen aantrekkelijker, terwijl lenen minder aantrekkelijk wordt. Dit vermindert de vraagzijde van de economie, waardoor de economie zou moeten afkoelen en dus ook de snelheid waarmee de prijzen stijgen.

Winnaars en verliezers

Een hogere rente doet pijn bij mensen met schulden. De hogere inflatie daarentegen is goed nieuws voor mensen met schulden. Gerritsen legt uit dat lonen de neiging hebben om evenredig met de prijzen te groeien, waardoor de relatieve omvang van schulden afneemt.

Aflossen van studieschuld

De universitair hoofddocent geeft een toelichting op de institutionele context van de Nederlandse studiefinanciering. Nadat iemand klaar is met studeren, komt hij of zij in de zogenaamde 'opstartfase' van vijf jaar, waarin de rente is vastgesteld op het rentepercentage dat geldt op het moment dat men deze fase ingaat.

Als de rente op studieschuld laag is, kan het gunstig zijn om het geleende geld op een spaarrekening te zetten in plaats van het geleende geld terug te betalen, legt de universitair hoofddocent uit. Dit geldt vooral als de rente op studieschuld lager is dan bijvoorbeeld de hypotheekrente.

Lagere rente op studieschuld

Als de rente op studieschuld daalt tot nul procent, zullen studenten in zekere zin gemotiveerd zijn om zoveel mogelijk te lenen en het geld op een spaarrekening te zetten, merkt Gerritsen op.  Dit is goed voor de student, maar niet voor de staatskas, want geld is nooit echt gratis. Een rente van nul procent op studieschuld wordt dus gefinancierd door de Nederlandse belastingbetaler. Met andere woorden, een rentepercentage van nul procent op studieleningen stelt studenten in staat om rendement te behalen die wordt betaald door de Nederlandse belastingbetaler.

Universitair Hoofddocent

Voor het volledige item van Radar AVROTROS, 31 oktober 2023, klik hier.