Op weg naar betere financiële prikkels in de zorg

Op vrijdag 17 december 2021 om 13:00 uur zal Daniëlle Cattel haar proefschrift getiteld “Getting the incentives right: The design of value-based consumer and provider payments in health care” verdedigen. Met haar proefschrift beoogt zij bij te dragen aan de kennis over slimmere en weloverwogen keuzes in de wijze van betaling voor de zorg.

De afgelopen jaren is het realiseren van meer ‘waarde’ in de zorg een belangrijk speerpunt geworden in gezondheidszorgbeleid. Een essentieel onderdeel hierbij is het hervormen van de financiële prikkels voor verzekerden en zorgaanbieders. Immers, als de prikkels niet de juiste kant op wijzen, kan ongewenst gedrag uitgelokt worden. Er is echter maar weinig bekend over hoe alternatieve financiële prikkels er idealiter uit zouden moeten zien. In haar proefschrift geeft Daniëlle inzicht in belangrijke kwesties in de vormgeving van alternatieve, waardegedreven financiële prikkels en in de bijbehorende afwegingen en prikkelwerking. Op basis van diverse literatuur- en simulatiestudies concludeert zij dat keuzes in de vormgeving ertoe doen en dat elke keuze specifieke voor- en nadelen kent die beleidsmakers met zorg tegen elkaar af dienen te wegen.

Een slimmer vormgegeven eigen risico

Uit het onderzoek komt naar voren dat de huidige vormgeving van het eigen risico geen effectieve prikkels voor kostenbewust gedrag geeft aan verzekerden met hoge verwachte zorgkosten, zoals chronisch zieken. Om de gewenste prikkels te vergroten zou het eigen risico slimmer kunnen worden vormgegeven. Dit zou kunnen door het startpunt van het eigen risico afhankelijk te maken van de verwachte zorgkosten van de verzekerde.

Een waardegedreven bekostigingsmodel voor zorgaanbieders

Daniëlle concludeert dat een bekostigingsmodel voor zorgaanbieders idealiter bestaat uit twee componenten. De eerste component betreft een substantiële populatiebekostiging. Dit betreft een vast budget waarvoor een groep van verschillende zorgaanbieders een uitgebreid zorgpakket moet leveren aan een bepaalde patiëntenpopulatie. De tweede component betreft een relatief kleine resultaatsbeloning. Cruciaal voor het welslagen van dit bekostigingsmodel betreft de inzet van risicobeperkende maatregelen om er ervoor te zorgen dat het financiële risico voor zorgaanbieders behapbaar blijft.

Over Daniëlle Cattel

Daniëlle voltooide een bachelor in de gezondheidswetenschappen (‘cum laude’) en een master in de gezondheidseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Inmiddels is Daniëlle werkzaam als universitair docent binnen de onderzoeksgroep Health Systems and Insurance van ESHPM. Zij houdt zich onder meer bezig met de evaluatie van alternatieve bekostigingsmodellen voor zorgaanbieders.

Promovendus

Op 17 december 2021 verdedigt Daniëlle Cattel haar proefschrift getiteld “Getting the incentives right: The design of value-based consumer and provider payments in health care”. Wegens de COVID-19-pandemie is er beperkte gelegenheid om de verdediging fysiek bij te wonen in de Senaatszaal van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geïnteresseerden kunnen een livestream van de verdediging volgen via deze link.

Lees hier meer over haar verdediging.