Open Dag Ouders: goede ondersteuning door ouders kan keuzestress verminderen

Open Dag Ouders: goede ondersteuning door ouders kan

Een enorm aanbod aan opleidingen, lenen in plaats van de studiebeurs en decentrale selectie: het kiezen van een vervolgopleiding is geen gemakkelijke opgave voor scholieren. Ouders en verzorgers kunnen keuzestress helpen verminderen. Speciaal voor ouders en verzorgers organiseert de Erasmus Universiteit Rotterdam daarom een Open Dag Ouders, op woensdagavond 11 januari 2017.

Ouders en verzorgers hebben een steeds grotere rol bij de studiecarrière van hun kinderen. Niet alleen houdt een groeiend aantal ouders zich vaker en intensiever bezig met de studiekeuze van hun kind, studenten blijven ook langer thuis wonen, zo bleek uit recent onderzoek.

Het kiezen van een vervolgstudie is voor scholieren vaak niet eenvoudig: er is een enorm aanbod aan opleidingen, de basisbeurs is nu een lening en decentrale selectie heeft loting vervangen. Ouders en verzorgers kunnen helpen bij het studiekeuzeproces om zo stress te voorkomen.

Belangrijkste studiekeuzeadviseurs
De helft van de eerstejaarsstudenten aan de Erasmus Universiteit geeft aan dat hun ouders een doorslaggevende rol hebben gespeeld bij de studiekeuze. Met hun adviezen zijn ouders daarmee verreweg de belangrijkste studiekeuzeadviseurs.

Om die reden wil de Erasmus Universiteit hen graag op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen in het hoger onderwijs. Een speciaal voorlichtingsprogramma voor ouders draagt bij aan de stimulerende, ondersteunende en spiegelende rol in het studiekeuzeproces. Daarom verzorgt de Erasmus Universiteit Rotterdam een aparte, uitsluitend op ouders gerichte voorlichting op woensdagavond 11 januari 2017.

Tijdens deze Open Dag Ouders kunnen ouders en verzorgers presentaties bijwonen over onderwerpen als het studiekeuzeproces, de kosten van studeren, numerus fixus, decentrale selectie, bindend studieadvies en Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO).

Gerard Hogendoorn, coördinator overgang VWO-WO en één van de sprekers tijdens de Open Dag Ouders: “Scholieren op het VWO krijgen steeds eerder te maken met eisen die het hoger onderwijs aan hen stelt. Bij de decentrale selectie die bepaalde opleidingen hanteren zijn niet alleen je cijfers belangrijk, maar ook wat je naast je VWO hebt gedaan. Ook andere opleidingen stellen eisen. Ouders kunnen hun kinderen faciliteren bij het studiekeuzeproces en zo keuzestress helpen verminderen.”

Meer info en aanmelden op deze site. Check ook de video

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T 010 4081216 of E press@eur.nl