Opening Erasmus Sustainability Hub

De Erasmus Sustainability Hub opent op donderdag 15 januari 2015 de deuren op campus Woudestein. De nieuwe Hub verbindt alle duurzaamheidsinitiatieven van de Erasmus Universiteit Rotterdam om zo de transitie naar een duurzame universiteit te versnellen. Collegevoorzitter Pauline van der Meer Mohr verricht de opening. ​

De Erasmus Sustainability Hub wordt de plek waar alle groepen en initiatieven rond duurzaamheid op de campus samenkomen. Het gaat daarbij zowel om het milieu als sociale duurzaamheid. Zo maakt Erasmus4Rotterdam, het vrijwilligersproject van de Erasmus Universiteit, deel uit van de Hub. De Erasmus Universiteit heeft de ambitie om één van de meest duurzame universiteiten van Nederland te worden.

De Erasmus Sustainability Hub gaat verbanden leggen tussen de vele projecten die plaatsvinden in het onderwijs, onderzoek en de bedrijfsvoering. Daarnaast wordt er gewerkt aan bewustwording door voortdurend aandacht te genereren voor duurzaamheid. Ook zal de Hub samen gaan werken met externe partners. Een team van acht student-assistenten onder leiding van duurzaamheidscoördinator Eva Rood, ondersteund door vrijwilligers, bemant de Hub.

Vrijwilligerswerk
Tot de projecten die de komende maanden uitgevoerd zullen gaan worden behoort een campagne om aandacht te vragen voor zwerfvuil. Ook wil de Erasmus Universiteit dit collegejaar 100.000 uur vrijwilligerswerk van studenten en medewerkers teruggeven aan de stad, bijvoorbeeld door mee te werken aan het IFFR en de Rotterdam Marathon.
Verder doet de universiteit op 7 februari weer mee aan de jaarlijkse Warme Truiendag en werken studenten uit het Honours Programma aan het verder invoeren van de Meat Free Monday op de campus. Ook organiseren docenten die betrokken zijn bij duurzaam onderwijs of onderzoek het maandelijkse Erasmus Impact Café, over de effectiviteit van vrijwillige duurzaamheidsinitiatieven (28 januari, prof.dr. Martijn Scheltema) en over toekomstig energiebeleid (eind februari, prof.dr. Wolfgang Ketter).

Na de officiële opening van de Sustainability Hub door Pauline van der Meer Mohr op 15 januari zijn er twee rondes met workshops, waarin wordt nagedacht over de vraag hoe de transitie naar een duurzame campus versneld kan worden.

Duurzaamheidscoördinator Eva Rood: "Er gebeurt op dit moment al ontzettend veel op het gebied van duurzaamheid op de Erasmus Universiteit. Wij kijken er naar uit om met al deze initiatieven te gaan werken aan het creëren van een nog grotere impact."

Team Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T 010 4081216 of E press@eur.nl