Oplossing ver weg voor lange wachttijden huishoudelijke hulp Utrecht

Vraag en aanbod naar personeel uit de zorg is volledig uit balans. Niet alleen door het toenemend aantal ouderen, maar ook omdat de zorgsector kampt met hoog ziekteverzuim en verloop van personeel. Daarin schuilt een deel van de oplossing, zegt zorgeconoom Bram Wouterse van Erasmus School of Health Policy & Management: "Ik denk dat we ons moeten aanpassen aan een krappere beschikbaarheid van zorg. Tegelijkertijd valt er nog een wereld te winnen als het gaat om het aantrekkelijker maken van het beroep.”

Wie volgens de regels van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) recht heeft op hulp bij het huishouden, hoort deze hulp binnen zes weken te krijgen. In de praktijk blijkt het onmogelijk aan die norm te voldoen, zo meldt de gemeente Utrecht op haar site. Zorgorganisaties kampen met een groot personeelstekort.

Wachtrij voor het WMO-loket

Wouterse zegt tegenover het AD: "Zorgeconomen en andere experts waarschuwden al voor dit probleem. Het idee was destijds dat je met het afschaffen van de inkomensafhankelijke bijdrage een stapeling van zorgkosten kan voorkomen. Dat was een probleem voor chronisch zieken. Nu blijkt dat enige onderscheid tussen hoge- en lage inkomens toch wenselijk is.”

Wil je het hele artikel lezen? Bezoek dan de website van het AD.

Universitair Docent