Oproep aan EUR-studenten in Hongkong om terug te keren naar Nederland

Hong Kong by Dan Freeman
Dan Freeman

De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) adviseert haar studenten die nu in Hongkong voor studie zijn om spoedig terug te reizen naar Nederland. De situatie in Hongkong is de afgelopen dagen zeer snel geëscaleerd. De EUR gaat de betreffende studenten actief ondersteunen bij hun vervroegd vertrek uit Hongkong.

De situatie in Hongkong verergerde rap na de dood van een activist begin november 2019. De Chinese University of Hong Kong is momenteel het toneel van confrontaties tussen activisten en de autoriteiten. Op City University Hong Kong hebben ook ongeregeldheden plaatsgevonden. Het reisadvies naar Hongkong van het Ministerie van Buitenlandse zaken is onlangs veranderd van ‘groen’ naar ‘geel’.

Hoe verder na terugkomst?

Aan het begin van het semester studeerden 74 studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam in Hongkong. Een klein deel daarvan is al terug in Nederland. De studenten die nu nog in Hongkong verblijven, dienen zelf hun terugvlucht te regelen. Studenten die de gemaakte kosten voor een terugvlucht niet via hun reisverzekering vergoed krijgen, kunnen de gemaakte kosten bij de EUR, afdeling Education and Student Affairs, declareren. Na terugkomst bekijkt de betreffende faculteit samen met de studenten wat te doen met mogelijke studievertraging. De EUR vindt in dit stadium de veiligheid van de studenten de hoogste prioriteit.

Neem contact op met ons International Office