Oud economie student Simon Groot wint prestigieuze World Food Prize

Voor het eerst in de geschiedenis wint een Nederlander, Simon Groot, de prestigieuze World Food Prize, de ‘Nobelprijs voor voedsel’. Groot is grondlegger van een grootschalig zaadveredelingsbedrijf en krijgt de prijs voor het verbeteren van zaden voor groenten productie, en zo meer opbrengst, voor miljoenen kleine boeren in Zuidoost-Azië.

Simon Groot (84) kreeg de prijs op 10 juni toegekend op een bijeenkomst op het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. World Food Prize eert de unieke prestaties van Groot en zijn bedrijf East-West Seed (EWS) die de zaadveredeling voor de kleinere boeren heeft opengelegd. De afgelopen 40 jaar heeft Groot gewerkt aan de multinational, die in meer dan 60 tropische landen in de voedselvoorziening een sleutelrol speelt.

Volgens Kenneth Quin, voorzitter World Food Prize, spreekt de prestatie van Groot tot de verbeelding: “Hij heeft met zijn onderneming een netwerk van zaadproducenten opgebouwd, dat in staat is gebleken de levens van 20 miljoen kleinere boeren in deze landen ingrijpend te verbeteren.” In 2015 kreeg hij al een prijs van de universiteit van Wageningen.

Simon Groot is dankbaar en opgewonden tegelijk. “Groenteteelt op klein schaal is een goede manier om inkomen te verwerken op het platteland, de voedselvoorziening te versterken en werkgelegenheid te creëren”. Groot studeerde aan de economie aan Erasmus School of Economics waarna hij in 1958 zijn carrière begon als medewerker van het familie zaadveredelingsbedrijf bij zijn vader.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl
Meer nieuws ontvangen? Schrijf je in voor de Erasmus Nieuwsbrief.